23948sdkhjf

Sådan vil Montana nå ud på fjernmarkeder

Et reolsystem med utallige muligheder kan været svært at forstå. Den udfordring vil fynboerne løse med nye tiltag, der sigter mod et større eksportmarked.
Montanas modulreolsystem findes i dag på et begrænset antal markeder: Skandinavien, Tyskland og Schweiz. Nu går den fynske producent efter verden, og kommunikation spiller en helt central rolle.

For det er egentlig ikke produktet, der skal laves om for at bryde igennem på fjernmarkeder. Det er fortællingen om produktet.

Derfor har Montana skabt en ny fortælling om Montana, som skal fange opmærksomheden på nye eksportmarkeder som Asien og USA.

Montana vil vise, hvilke konkrete muligheder, der er i et modulsystem, som skaber et utal af muligheder for kunden. Så mange, at det kan være svært at begribe, hvad man helt nøjagtigt skal skabe af modulerne.

- De mange muligheder, der er i Montana, er både vores styrke og vores svaghed, siger Joakim Lassen, som er ejerleder af anden generation i Haarby på Fyn.

- Og hvis man ikke kender alle de muligheder, der er i Montana, så bliver man nemt overvældet af alle de muligheder, der er, og man føler, man får behov for hjælp.

Det er netop hjælp til at begribe mulighederne, som Montana nu vil skabe ved at designe nogle helt konkrete møbelløsninger og give dem navne som andre møbelprodukter, så det er tydeligt, hvad disse løsninger skal bruges til og, hvor de hører hjemme i et hjem.

Montana har eksempelvis skabt en bogreol, der hedder “Read”, en skrivepult, der hedder “Write”. Og eksempelvis en kommode og et sengebord. Produkterne skal indgå i den markedsføring, der skal åbne døre til verden.

Joakim Lassen mener ikke, at de mange muligheders svaghed er et problem på eksisterende markeder. Det handler om at gøre Montana mere forståeligt på de markeder, man gerne vil ud i.

- Skal man længere ud med vores distribution, så har vi en udfordring, når vores sælgere ikke er i direkte kontakt med kunderne.

Det gælder for eksempel også i forbindelse med e-handel. Det er svært at sælge kasser, uden at vise konkret, hvad de kan.

- Og så er det, man har brug for konkrete produkter. En firkantet reol med et kryds har 50 millioner kombinationsmuligheder. Derfor er det kommunikationsmæssigt en fordel at vise en løsning.

Montana holder dog ikke op med at markedsføre sig som et system. Det er stadig Montanas styrke, at man er et opbevaringssystem med et utal af muligheder.

- For os er det ikke enten eller. Det er både og, siger Joakim Lassen.

Som konsekvens af de nye eksportmål, planlægger Montana at vende tilbage til Milano-messen efter en årrække. Montana er ikke til stede med en stand i år, men Joakim Lassen i disse dage i Milano for at opklare, hvordan opgaven skal gribes an i 2017.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.108