Solgte en hel containerfuld på Facebook
En kineser skrev på Facebook, at hun ville have sager fra Sika-Design. Intet bestemt. Bare en hel containerfuld af godter.
- Hvad er det nu lige?, tænkte jeg først. Typisk er det privatbrugere, vi servicerer på Facebook, og vi tager alle henvendelser seriøst, men det er sjældent, at vi får en ordre på dén måde, siger salgsdirektør hos Sika-Design Michael Maegaard.
Han søgte data om ordrens afsender og kunne se, at den var god nok. Hun drev en møbelbutik i Kina, og Sika-Design havde truffet hende på en messe i Singapore.
Michael Maegaard ser det som et tegn på, at sociale medier er noget, man skal tage meget seriøst. Især på det asiatiske marked kommunikerer man næsten udelukkende via apps på mobiltelefoner. Som en simpel chat-app, andre bruger til kærestebeskeder.
- Og her er det ikke legetøj. Det er hardcore business. Det skal en ledelse huske, hvis den spørger, hvad den får ud af at betale nogen for at lægge noget op på Facebook. Selv har vi taget det meget alvorligt og oprustet med en ny marketingkoordinator, som udelukkende tager sig af sociale medier. Det genererer reel forretning og en masse kendskab, siger Michael Maegaard.
Som at sælge sand i Sahara
Således blev en container fyldt op i Indonesien, hvor Sika-Design producerer sine kurvemøbler, og containeren blev sendt til Kina.
Hvor kurvemøbler er trendy igen. Forunderligt nok efterspørger Fjernøsten noget så orientalsk som kurvemøbler – der er lavet af europæere. Og i Sika-Designs tilfælde møbler af det organiske rørmateriale rattan, som er designet af Arne Jacobsen og Nanna Ditzel.
- Jeg glemmer aldrig dengang, vi første gang solgte til Filipinerne. Det føltes som at sælge sand i Sahara. Men når det er tale om et europæisk brand, så er det interessant og hot.
Sika-Design har hovedsæde i Rynkeby på Fyn og derudover også produktion i Indonesien.