23948sdkhjf

Vinduesproducenter ser muligheder i krisen

Problemerne i vinduesbranchen behøver ikke kun at føre ondt med sig. De mest velfunderede virksomheder kan vinde markedsandele, og den stigende konkurrence sætter ekstra turbo på produktudviklingen.
Et velkendt dansk ordsprog proklamerer, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, og meget tyder på, at flere aktører i vinduesbranchen har taget budskabet til sig.

I hvert fald ser såvel Inwido som Dovista muligheder midt i al elendigheden. Kurt Bering Sørensen - administrerende direktør hos Dovista - fremhæver, at krisen er en kærkommen lejlighed til at få strammet op på organisationen. Samtidig medfører den hårde konkurrence et øget fokus på innovation, hvilket både kan komme branchen og forbrugerne til gode.

- Vi bruger omstillingsperioden på at forberede fremtiden meget offensivt hvad angår nye produkter og markedsmuligheder. Vi er nødt til at have produkter, der kan tjene penge til forbrugerne. Vi vil helt afgjort bruge mange flere kræfter på udskiftningsmarkedet, både for at fokusere på energibesparelse, lyddæmpning og sikkerhed, siger han til Børsen.

Nedgangstider fører som oftest til, at de svageste på et marked falder fra, og det kan komme de velkonsoliderede virksomheder til gode. Det har man blandt andet bemærket hos Inwido, der er landets næststørste udbyder af vinduer:

- Der er overkapacitet i den danske vinduesbranche, så konkurrencen skærpes for tiden, og i dén situation er det jo før set, at nogle aktører falder fra i svinget. Men hvad der konkret sker, dét må tiden vise, siger koncernchef Niels-Peter Pretzmann, som dog ikke har lyst til at kommentere på, hvilket scenarie han ser som det mest sandsynlige.

Dovista er en del af VKR Gruppen, mens Inwido Denmark - i lighed med Storke, Outline, Travin og KPK - ejes af Ratos.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081