Ovenlys-producent med vækstambitioner
Polske Fakro har været på det danske marked siden 2013 og satser på at fordoble sin markedsandel i de næste par år.
Og skal man tro Jon Tougaard, så går det støt og roligt fremad for Fakro. Allerede efter kort tid på det danske marked landede han aftaler med byggemarkedskæderne Bygma og Davidsen, og i dag er der i alt 400 danske forhandlere. Derudover kommer halvdelen af omsætningen fra projektsalg, og senest er den polske virksomhed også begyndt at levere til et typehusfirma.
Der findes ingen officielle tal for markedsandelene inden for ovenlysvinduer, men Jon Tougaard anslår, at Fakro har cirka 7-8 procent af det danske marked.
- Det tager tid at bygge et marked op, og der er nok ikke et sværere marked at gå ind på end det danske. Vi skal have 10-15 procent af det danske marked for ovenlysvinduer og fladtagsvinduer inden for fem år, efter vi startede op, hvis vi skal have en berettigelse i markedet. Ellers er vi ikke store nok til, at folk tror på os i fremtiden, siger Jon Tougaard til Herning Folkeblad.