Rettidig omhu hos Trip Trap
Efter flere fantastiske år mærker den nordjyske trævareproducent nu så småt effekten af finanskrisen. En ændret markedsstrategi og løbende tilpasning af organisationen skal ruste virksomheden i en svær tid.
Efter fire år med en årlig vækst på 10-15 % går udviklingen nu i en anderledes negativ retning, men administrerende direktør Anders Bundgaard er overbevist om, at ledelsen har formået at fange krisen i opløbet:
- Vi har i tredje kvartal haft faldende omsætning, og man skal se det her som en tilpasning. Vi er ude i god tid, så vi ikke risikerer, at det bliver banken i stedet for os, der kommer til at bestemme. Det er hverken banken eller vi interesserede i, siger direktøren til Nordjyske.
Nye markeder på standby
Den økonomiske udvikling har betydet, at Trip Trap i løbet af de seneste måneder har afskediget syv medarbejdere. Det er blandt andet gået ud over eksportchefen samt medarbejdere i salg og marketing.
Trævareproducenten har nemlig erkendt, at tiden lige nu ikke er til at erobre nye markeder. Derfor er den oprindelige markedsstrategi blevet justeret:
- Vi har forsøgt at åbne nye markeder men må erkende i den nuværende situation, at vi ikke kan klare de investeringer, der kræves. I stedet fokuserer vi på de markeder, hvor vi står stærkt, og hvor vi selv har sælgere repræsenteret, forklarer Anders Bundgaard og henviser til lande som Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Østrig - og naturligvis Danmark.
Trip Trap beskæftiger pt. 58 medarbejdere fordelt på domicilet i Hadsund og otte butikker rundt omkring i landet. Virksomheden hentede i 2007 et overskud på 9 mio. kroner ud af en bruttofortjeneste på 45 mio. kroner.
Kilde: Nordjyske