23948sdkhjf

Verpan går i kamp med et tveægget sværd

Panton-producenten er vokset ud af børnetøjet. Nu ændres struktur og strategi for at vokse.

Den danske Verner Panton-producent Verpan med hovedsæde i Horsens, er klar til at smide flyverdragten. Designbrandet, som belysningsproducenten Frandsen Group adopterede i 2003, har i årene hidtil markedsført sin produktportefølje monotont til både detailbranchen og kontraktmarkedet.

Men det ændrer sig nu. Verpan har vokset sig større, og 2 selvstændige afdelinger skal fremover køre ad hver sit spor, fortæller Verpan-direktør Peter Frandsen til Wood Supply.

- Så lige nu står vi ved en skillevej. Først brugte vi tid på at få dybde i kollektionen. Nu går vi ud og bliver mere aggressive på både kontraktmarkedet og detailmarkedet, men på hver sin måde. En del af organisationen kører ud ad detailsporet. En anden del skal kun koncentrere sig benhårdt om kontraktmarkedet, fortæller Peter Frandsen.

Lampeproducenten blev til møbelproducent

Det hele startede med en århusiansk antikhandler, som så store muligheder i at sætte udgåede Panton-lamper i produktion, og for at realisere det, kom Frandsen Lightning ind i billedet. Med en historie som producent af designerlamper, der går tilbage til 1968, var Frandsen en oplagt samarbejdspartner.

Men det har også flyttet Horsens-virksomheden et sted hen, hvor man ikke havde været før, og det skete, da Verpan udvidede sig fra lamper og til også at søge i den ledige del af Verner Pantons møbelarv.

Det realiserede Verpan ved simpelthen at headhunte en produktionsdirektør fra en af landets mest etablerede og veldrevne designmøbelfirmaer.

- Jeg sagde til ham, at vi ville vide, hvilke underleverandører, som de andre danske producenter bruger, og dem fik vi kontakt til, fortæller Peter Frandsen og siger, at produktionen af møbler som Kløversofaen og de Z-formede 123-stole blev startet op i Polen, hvorfra Verpan stadig får møblerne leveret.

Masser af nyt på vej

Med enkelte undtagelser har Verpan forsøgt at markedsføre hele sin portefølje til både kontraktsegmentet og detailsegmentet, men det er en ting, som den nye, todelte strategi ændrer. Der vil komme flere produkter fra Verpan, som henvender sig til det ene og ikke nødvendigvis til det andet af de to hovedsegmenter.

Sammen med designerens nærmeste arving vil Verpan igen dykke ned i Pantons arkiver for at finde interiør og accessories, som kan løfte Verpan yderligere på detailmarkedet. Og som kan pryde den flagskibsbutik, som Verpan i denne måned åbnede i Aarhus. Verpans første. Men ikke den sidste, hvis det står til Peter Frandsen.

- De nye produkter, vi vil lancere, skal give os endnu mere bredde, så vi bliver endnu mere attraktive for detailmarkedet.

På kontraktmarkedet har Verpan indgået et strategisk samarbejde med schweiziske Vitra, som selv har licens til at producere og markedsføre den klassiske plasticstol Panton Chair, som muligvis er Pantons mest ikoniske. Sammen med Vitra skal Verpan forsøge at markedsføre sin Kløversofa til lufthavne verden over. Kløversofaen var en Panton-tegning, der blev støvet af og som sofa produceret specielt til Pradas modetøjsbutikker verden over, betrukket med Pradas eget velourstof.

Det skal ikke bare syne

Kløversofaen, som er helt central i Verpans kontraktsatsning markedsføres også til alle mulige slags firmaer og institutioner, og kløversofaen er for nylig også lanceret i en plasticudgave, som er særlig vejrbestandig og kan stå udendørs.

En skulpturel sag, som lever op til Verner Pantons ry for det lidt vilde og outrerede. Men den er bestemt funktionel, mener Peter Frandsen.

- På kontraktmarkedet kan man ikke pitche noget, hvis det ikke har relevans nok for kunden, og det er ikke nok, at en sofa kan fortælle en god historie. For den fortæller ingen historie, når den først står derude. Så skal man kunne sidde på den. Så skal den kunne fungere som det, den er, siger han.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062