Abe-producent vil gå fra velrennomeret til velkendt
Rigtig mange kender Kay Bojesen-aben og Bøllings Bakkebord, men langt færre kender det sjællandske trædrejeri Brdr. Krüger i Jonstrup ved Måløv, som producerer de to designikoner af træ.
Det skal ændre sig, hvis det står til 5. generation af Krüger-familien, som har overtaget ejerskabet efter et generationsskifte. Efter mere end hundred år som en halvhemmelig leverandør, vil Brdr. Krüger nu springe ud som producent og markedsfører af eget design.
- Det bliver den største forskel i og med, at min søster og jeg er trådt ind som femte generation, siger Jonas Krüger og nævner søsteren Julie Krüger.
- Det bliver vores vinkel til virsomhedens fremtid, at vi udvikler os fra at være leverandør og til at blive et selvproducerende designbrand, hvor vi udvikler, designer, producerer og markedsfører selv, fortæller han til Wood Supply.
To ben i stedet for ét
Strategien handler blandt andet om at få mere kontrol over tilværelsen.
- Det har givet mening for mine forældre og mine bedsteforældre at arbejde som leverandører. Det har givet mening i den tid, de arbejdede i. Men tiderne ændrer sig, og det er blevet en mere usikker tilværelse i en meget prisfokuseret branche, hvor det er svært at konkurrere med billig arbejdskraft.
Strategien er dog også en balancegang. På den ene side skal Brdr. Krüger holde fast i de gode kunder, som trædrejeriet har leveret til længe og vil gøre fremover.
- På den anden side udvider vi så forretningen med vores egne produkter, så vi har disse 2 ben at stå på, siger Jonas Krüger.
Det skal kunne ses i Brdr. Krügers eget design, at det har rødder i en 131 år gammel håndværksvirksomhed.
- Man skal kunne se, at der er kælet for detaljen og at der er omhu, knowhow og ekspertise og erfaring i det, vi laver. At det er gode materialer og ordentligt alt sammen. Designmæssigt har vi rødder i den danske guldalder fra midten af sidste århundrede og frem, og der må gerne være referencer til den tid men det skal ikke stå stille i fortiden. Det skal også tage moderne ud i samtiden. Vi er et gammelt trædrejeri, så vi arbejder med et motto, der hedder ”a new turn on tradition”.
Kunderne findes derude
Ambitionen er at komme ud i verden med udgangspunkt i en styrket base, som hedder Danmark og Skandinavien.
- Der er et kæmpe potentiale, hvis jeg skal prøve at vurdere det så objektivt som muligt. Når vi har stået i Milano og Köln, så tager folk rigtig godt imod de værdier, vi står for, og vi skal ud i verden og finde den målgruppe, der værdsætter det, siger Jonas Krüger.
Og ellers kan Brdr. Krüger tage en vidt berømt abe som Kay Bojesens og vise den frem for alverden og sige: Det er os, der laver den. På den anden side er det en abe, der produceres for designhuset Rosendahl Design Group, der ejer aben.
- Og det er selvfølgelig en fin balancegang at gå. Men vi fortæller, at det er os, der laver aben for Rosendahl Design Group. Det er et godt kvalitetsstempel, og det kan blive en god åbning for os over for kunderne.
For at ruste sig til den nye strategi blev direktionen i 2016 til en trio. Foruden Jonas Krüger, der er kreativ direktør og Julie Krüger, produktionsdirektør, hentede man forrige sommer en lederprofil udefra i Lasse Holm Clausen og indsatte ham med titel af administrerende direktør.
Med Lasse Holm Clausen, der har en fortid hos firmaer som møbelfirmaet Scan-Thor, Novo Nordisk og Dong, er det gamle trædrejeri ved at styrke sig til en ny identitet.
Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.