23948sdkhjf

Mindre end 5 år om at sælge livsværket

Derfor lod MA/U Studio med Mikal Harrsen sig sælge til italiensk koncern.

Mikal Harrsen, designer og iværksætter bag MA/U Studio, er selv ret imponeret.

I 2012 – med 20 års designererfaring – etablerede han sammen med en partnerkreds et designfirma og skulle for første gang i sit arbejdsliv have ansvar for både produktion og salg.

Mindre end 5 år senere har han og hustruen Thea Mikkelsen, der tilsammen var hovedaktionærer, solgt værket til en kapitalstærk gigant; den italienske baderums- og møbelproducent Boffi Group.

Egentlig for lille til opkøb

Italienerne fandt blandt andet interesse for Mikal Harrsens minimalistiske signaturreol.

- I virkeligheden har jeg ikke en størrelse, som en industriinvestor normalt ville interessere sig for. I en typisk situation skulle vi selv have finansieret vores vækst på markederne i 4-5 år endnu. Så det er en enestående mulighed for at indgå i et industrisamarbejde i stedet for et kapitalsamarbejde, siger Mikal Harrsen.

Og uddyber det.

- En kapitalinvestor ville komme med pengene og måske noget administrativ støtte. Ellers intet. De penge skal så bruges til at bygge organisationen op. Italienerne kommer med mange andre ting som involverer salg og produktion. De bliver en meget stærk støtte.

Nødvendigt skridt

Boffi har en fabrik uden for Milano, som kommer til at tage sig af store dele af MA/U Studios produktion. Boffis datterselskab De Padova, som MA/U organisatorisk lægges ind under, har en stærk salgsorganisation. Faktisk startede De Padova - som Boffi købte op for knap 2 år siden - i 1956 med at sælge danske møbler i Italien, og med MA/U Studio skal det nordiske islæt tilbage hos De Padova.

Mikal Harrsens salg af MA/U Studio sker på et tidspunkt, hvor der skulle ske noget, hvis MA/U skulle videre.

- Efterspørgslen var nået en størrelse, hvor vores organisation ikke kunne følge med. Vi var nødt til at omorganisere og finde en ny struktur, hvis vi skulle lykkes med at distribuere til lande som Japan, Australien og USA, hvor vi mærker en stærk efterspørgsel.

Vækstraterne har været på godt 100 procent hvert år, ”men selvfølgelig fra et meget lille udgangspunkt. Faktisk ingenting,” som han selv siger det.

- I 2012 fik vi mulighed for at komme med på det danske konsulats fællesstand i Milano, og der udstillede vi et 7 meter langt konferencebord, der var baseret på planker fra Dinesen (red. sønderjysk producent af især egeplanker til gulve og borde).

Det gik stærkt fra starten

Interessen var stor nok til at give MA/U Studio blod på tanden, og Mikal Harrsen udviklede flere designidéer og tegnede blandt andet reolsystemet fra slutningen af 2012 til starten af 2013. Det tog markedet godt imod.

- Det er især bloggere og sociale medier, der har spredt budskabet hastigt fos os, nævner han.

Kontraktmarkedet og boligmøbelmarkedet har aftaget cirka halvdelen hver.

- Jeg vil sige, at det er fuldstændig ligeligt, og jeg tror, det primært skyldes, at produktet er så minimalistisk i sin form, at det appellerer begge steder. Der er ikke en indbygget identitet, der danner årsag til, at det skulle fungere bedre det ene sted end det andet. Det er meget neutralt og kan anvendes utroligt bredt.

Firmasalget har fået den betydning, at Mikal Harrsen ikke længere ejer majoritetsdelen af MA/U Studio, men det tager han gerne med. Han fortsætter i en kreativ lederrolle og som daglig leder i firmaet på Frederiksberg, som nu formelt styres fra et hovedsæde i Milano.

- Så jeg skal gøre det, jeg hele tiden har gjort og udvikle virksomheden designmæssigt og identitetsmæssigt. At vækstpotentialet nu er velunderstøttet og velfaciliteret giver mig en masse frihed til at gøre det, som verden synes, er interessant ved virksomheden.

Ser sig som brobygger

Han ser det som noget unik, at MA/U Studio nu skal skabe forbindelse mellem 2 af verdens markante designscener, som ikke har haft meget med hinanden at gøre. Bortset fra at fremstå som rivaler: Den danske og den italienske scene

- Det bliver spændende at skulle arbejde med det på en så konkret måde. Og det kommer til at manifestere sig konkrete i form af materialer, som der måske er mindre tradition for i Skandinavien, end der er i Italien, siger han.

- Og det materiale kunne måske være sten af forskellig art, nævner han.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093