23948sdkhjf

Positive toner fra IMM Cologne

Trods fald i både besøgstal og mængden af udstillere var der overvejende tilfredshed med årets udgave af den store møbelmesse.
Omkring 100.000 besøgende lagde i år vejen forbi IMM Cologne, der løb af stablen sidst i januar, og trods et mindre fald i besøgstallet var arrangørerne godt tilfredse med forløbet:

- Jeg er overbevist om, at vi under de aktuelle omstændigheder har haft en rigtig god møbelmesse. Gennem syv dage skinnede branchens optimisme i udstillingshallerne, siger messechef Gerald Böse og bakkes op af Dirk-Uwe Klaas, direktør i brancheorganisationen VDM:

- Den høje handelsaktivitet og de mange besøgende fra hele verden bekræfter vore forventninger om, at 2009 - på trods af den økonomiske krise - vil blive et fint år.

Langt de fleste af de 1.057 udstillere vendte da også tomlen opad med hensyn til det generelle udbytte af messen, og der var enighed om, at det var de ’rigtige’ besøgende, som kom forbi i år:

- Antallet af besøgende var lavere, men til gengæld havde vi bedre tid til dem, der kom, og de var af høj kvalitet. På den baggrund er vi meget tilfredse med udbyttet, fastslår Karl Sommermeyer, der er direktør hos tyske Polstermöbel GmbH.

Ind med farverne og ud med minimalismen
IMM Cologne bryster sig af at være med helt fremme, når det kommer til at spotte internationale trends og tendenser, og messen kom derfor også med forskellige eksempler på, hvordan indretning anno 2009 skal se ud.

Generelt var budskabet, at minimalismen er ude, og at det nu er tilladt at mikse stil, materialer og ikke mindst farver. Således havde stole og sofaer i lilla, gule, turkis og grønne farver fortrængt de mørke nuancer, hvilket skabte en varm og farvestrålende ramme om messehallerne.

Innovation og Softline var blandt de danske udstillere, som var hoppet med på farvebølgen. Begge virksomheder designer og producerer møbler til den yngre målgruppe og gav således deres markante, farverige og humoristiske bud på, hvad der vil appellere til den yngre generation i årets løb:

- Det er vigtigt for os at vise nyheder trods krisetider. Jeg tog til Köln med skepsis, men blev positivt overrasket allerede fra første dag, siger Softline-direktør Finn Sørensen til Berlingske.

Fakta
Af de 100.000 besøgende på IMM Cologne kan de 77.000 karakteriseres som branchefolk, mens de resterende 23.000 dukkede op i løbet af de to dage, hvor messen var åben for offentligheden. Af branchefolkene havde de 40 % udenlandsk pas og fordelte sig på godt 100 nationer.

I forhold til 2008-udgaven faldt besøgstallet i år med 6,5 %, mens antallet af udstillere gik tilbage med godt 16 %. Næste udgave af IMM Cologne afholdes 18.-24. januar 2010.

Kilde: IMM Cologne / Berlingske Tidende

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11