Hurtig levering og langsigtede samarbejdsaftaler skal sikre Novopan
Konkurrencen fra især de tyske aktører er hård, og den danske spånplade-producent skal kæmpe hårdt for at holde på markedsandelene i 2009.
Virksomheden - der er Danmarks eneste spånpladeproducent - har i årevis konkurreret med de tyske producenter, og under de aktuelle markedsvilkår kan det blive vanskeligt at opretholde markedsandelen på 30-40 % herhjemme:
- Den største udfordring er faldende efterspørgsel efter spånplader. Konkurrencen bliver hårdere, og det presser priserne. Vi er usikre på, hvordan 2009 vil gå, siger administrerende direktør Henning Jensen til Erhvervsbladet.
Hos Novopan forsøger man blandt andet at tackle situationen ved at optimere serviceområdet. Stort set hele virksomhedens markedsaktivitet er samlet i Danmark, og derfor har man en geografisk fordel i forhold til konkurrenterne:
- Vi er geografisk tæt på vore danske kunder og skal sørge for fortsat at være attraktive for dem med hurtige og fleksible leveringer, siger Henning Jensen og nævner hurtig levering og langsigtede samarbejdsaftaler med kunderne som trumfkortene i den kommende tid.
Novopan offentliggjorde i sidste uge sit årsregnskab for 2007/08, der viste et overskud på knap 17 mio. kroner før skat ud af en omsætning på 500,8 mio.
Kilde: Erhvervsbladet