23948sdkhjf

Trapholt skildrer udviklingen i dansk møbeldesign

Intet mindre end 500 stole udgør den imponerende møbeludstilling på Trapholt, som siden sidst i marts har forsøgt at rokke ved selve opfattelsen af, hvad en stol overhovedet er.
Kan man se om en stol er designet af en mand eller en kvinde? Kan man se om en stol er dansk? Kan en stol kommunikere forskellige værdier, og har den mere end én funktion?

Det er nogle af de spørgsmål, som Kolding-museet Trapholt har stillet sig selv og sine gæster under udstillingen ”Dansk stoledesign”, der åbnede for publikum den 19. marts.

- Svarene er op til vores gæster, men vi håber med udstillingen at kunne rokke ved lidt ved vores vante blik på stole, som udelukkende en brugsgenstand uden andre betydninger. For nogle er de kun netop dét, men for mange mennesker, som er villige til at betale prisforskellen på et designermøbel, må der være noget andet og mere end bare funktionen, der har betydning, siger museumsdirektør Mette Strømgaard Dalby.

Udstillingen tæller hele 500 stole - fra Faaborgstolen i 1914 over Børge Mogensen, Hans Wegner og Arne Jacobsen i dansk møbeldesigns guldalder og frem til nyere designere som Nanna Ditzel, Niels Gammelgaard og Niels Jørgen Haugesen.

- Dansk møbeldesign er som bekendt verdensberømt og helt centralt står stolen, som en designmæssig udfordring mange danske designere i det 20 århundrede har taget op. Én ting er, at mange danske stole er blevet ikoner og dyre samlerobjekter, men de er også eksempler på hverdagsdesign, der er skabt til at blive brugt i hjemmet, og som er med til at fortælle noget om, hvem vi er, fastslår museumsdirektøren.

Kilde: Trapholt

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142