23948sdkhjf

Innovation 2.0 – kan vi innovere os ud af krisen?

Begrebet innovation er efterhånden så brugt, at det måske er tid til at stoppe op og sige: Hmm.. hvad er det nu vi kan og skal bruge al den innovation til?
Klumme af Betina Simonsen, Direktør, Udviklingscenter for Møbler og Træ

Innovation er en idé, der giver kommerciel succes. Træ- og møbelvirksomheder har tradition for, at det er de samme faggrupper, som arbejder med udvikling og innovation i virksomheden; typisk designeren, ingeniøren, produktionschefen og direktøren.

Men vi kan finde nye og anderledes input fra andre end disse dygtige innovatører. Vi skal bruge hele paletten af medarbejdere – og så skal vi turde involvere brugerne til at kvalificere og komme med nye idéer til vores produkter og koncepter. Ja, benytte og motivere brugerne til at sælge produkterne for os også.

For det er slet ikke sikkert, at det er de faggrupper, som vi traditionelt forbinder med innovation, som har svarene på de næste produkter. Hvorfor ikke lade andre komme med bud på at udvikle nye produkter, forbedre de gamle eller løse et givent problem? Lad os invitere alle med i innovationsprocessen!

Web-innovation
Nye web-værktøjer som wikis, tags, Twitter og mikroblogs er designet til at hjælpe med i åbne innovationsprocesser, hvor alle kan deltage. Den nye åbne innovationsform ”crowdsourcing” er baseret på disse teknologier.

På en innovationskonference i München i slutningen af 2009 fortalte flere tyske virksomheder, at de via deres hjemmeside har åbnet op for, at alle brugere kan deltage i at udvikle nye produkter. Motivationen for deltagelse er forskellig hos brugerne – en præmie, en kontrakt eller royalties af salget. Andre er blot med for at få et produkt, de længe har efterspurgt.

Risikoen ligger i ikke at være med
Traditionel produktionsudvikling og crowdsourcing kan godt arbejde side om side; fx ved at benytte crowdsourcing til idegenerering. Derefter kan idéen videreudvikles, og den kan sendes ud til testning igen, eller man kan etablere en afstemning om udvalgte detaljer.

Værktøjet er billigt, og opstår der mindre heldige input på hjemmesiden, kan de let fjernes igen. Risikoen ligger derfor bestemt ikke i at deltage. Risikoen ligger i at vende ryggen til denne allerede dokumenterede gode kilde til nye idéer.

48 japanske idéer til møbelproducent
En modig producent, Karup Partners, er allerede i gang. I det brugerdrevne innovationsprojekt ULD forsøgte vi sammen med Karup Partners at se på, hvad der sker, hvis vi åbner op på et marked: Lægger tegninger og specifikationer ud af et givet produkt og beder brugerne om at komme med nye idéer til udviklingen.

Vi lagde det hele ud på det japanske website www.cuusoo.com , der har 160.000 brugere, som udvikler nye produkter og koncepter på platformen.

Det kom der 48 spændende og kvalificerede forslag ud af inden for kort tid, og Karup Partners har nu en pallet af idéer, de kan lade sig inspirere af, og om muligt arbejde videre med.

I projektet JOIN arbejder vi intensivt på at skabe en platform som Cuusoo i Danmark. Den skal tilpasses danske forhold, så den bliver et godt fundament for alle branchens virksomheder; en oplagt mulighed for at udvikle og sælge produkter og koncepter i tættere samarbejde med brugerne.

Fingeren på innovationspulsen
Men innovation foregår jo på mange måder, og den økonomiske krise motiverer innovation forskelligt rundt omkring på virksomhederne.

I regi af innovationsnetværket Bolig og Beklædning starter vi nu en undersøgelse, der skal løfte sløret for hvilken innovation, der har været i højsæde under krisen. Vi håber, I alle vil tage jer tid til at svare på de spørgeskemaer, der sendes til jer fra Århus Universitet i disse dage.

Det bliver interessant at se, om nye former for innovation er opstået på baggrund af krisen. Begge branchers store eksportandel har måske betydet en højere grad af omstilling til nye globale forretningsmuligheder?

Interessen for nye internationale markeder så vi tydeligt i december, da vi sammen med Håndværksrådet arrangerede matchmaking-møder med russiske virksomheder fra Kaliningrad. Vi fortolker den store interesse for møderne som at træ- og møbelvirksomhederne kigger på nye markeder, der ikke nødvendigvis ligger indenfor den gængse eksportstrategi.

Derfor forfølges dette spændende møde og muligheder ved, at der arrangeres et eksportfremstød til Kaliningrad dette forår.

Kilde: Betina Simonsen, Direktør, Udviklingscenter for Møbler og Træ

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156