23948sdkhjf

Superwood satser på supervækst med superudvidelse

 

- Nogle siger, det er dumt. Og ”tænk hvis malemaskinen går i stykker”. Men kan man bygge biler på den her måde, så kan vi også. Men det bryder fuldkommen med traditionel tænkning i branchen, hvor man flytter emnet fra en enkeltstående linje til en anden.

Siger Ole Dalsgård Nielsen, adm. direktør og medejer hos Superwood i Hampen.

Når den midtjyske facadeproducent til efteråret kan indvie en helt ny og fuldautomatisk og sammenhængende forædlingslinje fra råvare til færdigpakket, vil mængden af færdigmalet, patentimprægneret grantræ vokse fra 3000 kubikmeter om året og til 60.000.

Dermed vil Superwood, som imprægnerer, profilerer og farvelægger facadeplanker, ikke bare gøre kål på sine nuværende kapacitetsudfordringer, hvor der ikke er plads til mere, og hvor maskinen kører i døgndrift – også om lørdagen. Det vil også skabe plads til at jage væksten. Både på nye markeder og med nye produkter på eksisterende markeder, fortæller Ole Dalsgård Nielsen.

Verdens eneste med grantræ

Virksomheden har rødder tilbage omkring årtusindskiftet, hvor den introducerede sin egen, patenterede imprægneringsteknologi. Kort sagt imprægnerer Superwood i modsætning til traditionen uden brug af vand, som også gør træet tungere, men i stedet med kuldioxid og med langt lavere forbrug af den svampegift, som indgår i traditionel imprægnering.

Superwood tilsætter alene 120 gram biocider per kubikmeter. Traditionel imprægnering bruger typisk mellem 12 og 20 kilogram imprægneringsmiddel – med både biocider og tungmetal med mere.

- Så det stort set de samme biocider, som alle i branchen anvender. Det er ikke det, der er vores speciale. Det er, at vi som de eneste i verden kan trænge ind i cellerne i grantræ og ikke kun i fyrretræ.

Ensartet kvalitet - en del af varemærket

Det er en smagssag, erkender Ole Dalsgård Nielsen. Men han synes selv, at gran er flottere. Tidligere købte Superwood også gran ind fra danske leverandører, men i dag sværger firmaet til transnordisk gran fra et geografisk bælte, der går i en tyk linje lidt nord for Oslo, Stockholm og Helsingfors.

- Det handler meget om branding for os. Når man brander sig med produkter, er det vigtigt at have en udpræget ensartethed, og med træ er udfordringen, at alt er forskelligt. Vi henter meget bevidst de råvarer, der lever op til vores forventninger.

En del af jeres brand er også bæredygtighed. Trækker det ikke den gale vej at gå fra danske leverandører til udenlandske?

 - Det kan man sige. Men hvis vi ser på vores egen miljøbelastningsanalyse, så fylder transport utrolig lidt. Vi har konkurrenter, der arbejder med miljøvenlige løsninger, som henter sibirsk lærketræ fra Sibirien og nåletræ fra New Zealand. Hvis du sammenligner på en globus, så er der ikke langt herfra og til Värmland, svarer Ole Dalsgård Nielsen.

Superwoods kvalitetsfokus indebærer, at grantræets marvstråle skæres fra, og der bruges kerneved fra træets indre i stedet for det ydersiddende splintved, som har mindre tæthed og hvor knasterne er størst og risikerer at falde ud.

Sælger ikke bare brædder

Med det fuldautomatiske anlæg vil Superwood derudover kunne understøtte en strategi om at tænke i hele facadeløsninger. Der skal ikke bare sælges brædder, men helstøbte facadedrømme i forskellige farver og profiler. Massivt, gennemsigtigt, naturligt eller med snydepatina, der får nyt til at se gammelt ud. Og hele den fuldautomatiske forædlingslinje vil hurtigt kunne omstilles.

Ole Dalsgård Nielsen vil selv kalde det for ”delvis ordrebaseret. Og delvis produktbaseret”.

Siden han kom ind i den ny ejerkreds og ledelse i 2013, er omsætningen tidoblet, og den udvikling skal fortsætte. Hos Superwood føler man også, at man er ved at overvinde den skepsis, som der har været ude i forhandlerleddet.

- Vores imprægnering farver ikke træet. Det skulle man tro, var en fordel, men fordi det ikke ligner imprægneret træ, har det været svært at forklare ude i forhandlerleddet, hvad det her er. Men det bliver bedre og bedre.

Artiklen er en del af temaet Video.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099