23948sdkhjf

Unik viden åbner nye døre for Multiform

Multiform har siden sommeren 2007 deltaget i et projekt, der har givet den midtjyske køkkenproducent et helt nyt syn på, hvordan produktudvikling kan gribes an.
Tirsdag kunne man her på Wood Supply læse om, hvordan syv virksomheder gennem de sidste 2½ år har afprøvet metoder til at inddrage slutbrugerne i deres produktudvikling.

Vi følger i dag og i de kommende dage op på artiklen ved at sætte fokus på de erfaringer, som deltagerne har gjort sig undervejs.

Rundturen indledes hos køkkenproducenten Multiform, hvor man er ovenud begejstret for udbyttet af projektet:

- ULD overstiger klart mine forventninger, og resultaterne kan blive meget spændende for os, fordi vi har fået en nøgle til at finde de huller, der er i markedet, siger adm. direktør Bjarne Schmidt.

Ud med de traditionelle målgrupper
Sammen med beklædningsvirksomheden Mascot har Multiform afprøvet metoden ”desired outcomes”, hvor man systematisk arbejder med at afdække, hvad brugeren forventer af et produkt i konkrete brugssituationer.

Hos Multiform indledte man forløbet med tre fokusgruppesessioner, der blev sammensat og afviklet i foråret 2009 under kyndig ledelse af eksperter og studerende fra bl.a. CBS og Århus Universitet.

Deltagerne – der bestod af både Multiform-kunder og kunder hos andre køkkenbrands – var inviteret til en snak om bl.a. købsproces og den daglige brug af køkkenet. Sessionerne handlede således ikke om at vurdere køkkendesign men primært om selve køkkenets funktion.

Forskernes fokus var at identificere brugernes irritationsmomenter, når de opholder sig i køkkenet, og den efterfølgende analyse afslørede flere end 120 problemer (”outcomes”).

De mange ”outcomes” blev efterfølgende indarbejdet i et spørgeskema, som skulle give svar på, hvor væsentlige – eller uvæsentlige – brugerne opfatter de enkelte ”outcomes”:

- Ved at arbejde med ”desired outcomes” opdeler man folk på baggrund af de behov, som de har frem for at arbejde med traditionelle målgrupper, og metoden er meget skarp på, hvad der foregår ude hos brugerne. Derfor kan den udpege en helt ny innovationsretning hos Multiform, forklarer direktør Betina Simonsen fra Udviklingscenter for Møbler og Træ, som har stået bag projektet i samarbejde med Teko.

Det kan vi da i forvejen
Spørgeskemaerne var meget omfattende og tog 20-25 minutter at udfylde. Alligevel lykkedes det at få 121 besvarelser i hus, og hos Multiform er konklusionerne fra eksperternes analyse allerede ved at blive omsat til nye initiativer.

Direktør Bjarne Schmidt har efter eget udsagn fået et væld af aha-oplevelser undervejs. Han er specielt overrasket over, at brugerne problematiserer områder, som Multiform mener, de i forvejen er gode til. Det har givet stof til eftertanke.

- Det her kan blive meget spændende for os. Der er ting i det her, som er helt unikke, og jeg glæder mig til at arbejde videre med de mange guldkorn, siger Bjarne Schmidt, der bestemt har mod på at prøve kræfter med brugerdreven innovation igen på et senere tidspunkt:

- Det har ikke kostet andet end tid, men jeg ville gerne betale en anden gang, for det er bestemt alle pengene værd, fastslår Multiform-direktøren.

Læs mere om ULD-projektet:
Møbelfirmaer lærer kunderne at kende
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125