23948sdkhjf

Duften af design skal sælge sofaer hos Bolia

Via et samarbejde med en specialist i sanse-markedsføring tager møbelkæden nu nye midler i brug i kampen om kunderne. Butikkerne skal simpelthen dufte af skandinavisk design.
Sansemarkedsføring har været et tema i detailhandlen gennem flere år, men for de flestes vedkommende er det blevet ved snakken.

Nu forsøger Bolia, som én af de første kæder herhjemme, at sætte dufttoner på virksomhedens identitet:

- Blomsterhandlere og bagere gør allerede dét, som vi forsøger at kopierer lidt af, så vi kan give oplevelsen en ekstra dimension, når du handler i Bolia, forklarer adm. direktør Lars Lyse Hansen.

Dufte giver positive minder
Sansemarkedsføring drejer sig kort fortalt om at give kunden en oplevelse, som positivt stimulerer alle sanser, når vedkommende møder virksomhedens varemærke.

Eksperterne hævder, at når sanserne registrerer positive indtryk i fx en butik, vil vi forbinde dem med den samlede oplevelse og lagre det som et positivt minde:

- Bolia er en innovativ møbelkæde, hvor vi hele tiden afprøver nye ideer. Det er en del af vores DNA, derfor synes vi også, at det passer til os, at være de første, som afprøver sansemarketing i kæderegi, siger Lars Lyse Hansen.

Duften af skandinavisk design
Bolias nye duft er leveret af Mood Media og designet specielt til møbelkædens brand:

- Bolia står for møbler produceret af naturlige råvarer i et enkelt, skandinavisk design med rene linjer. Det er, hvad vi har forsøgt at genskabe i duften, forklarer direktøren.

Det er altså ikke duften af læder, høvlspåner eller andet godt fra møbelverdenen, der skal gøre det rart for os at tjekke Bolias varer ud. Men derimod en duft som er enkel, let, organisk og naturlig i kompositionen.

Den bygger blandt andet på spor fra jasmin, hvide fresiaer og hvid moskus. Det er en diskret blomsterduft, der møder kunderne ved indgangen til butikken, og igen når de går ud.

Svært at måle effekten
Bolia tester nu duften i udvalgte butikker, og ifølge leverandøren bliver det ikke en massiv sanseoplevelse, men en let duft, der skal bidrage til et positivt minde om at komme i Bolia.

Lars Lyse Hansen erkender, at det kan blive svært at måle effekten af tiltaget, men han påpeger, at det vigtigste er at skabe et positivt bidrag til den samlede oplevelse for kunden:

- Hvis vi kommer så langt, kan vi ikke ønske os mere, slutter han.

Følgende Bolia-butikker tester i første omgang den nye duft: Christian IX’s Gade i København, Århus, Hamburg, Stockholm og Oslo.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062