23948sdkhjf

Efter bunkebrylluppet: Møbel-Gruppen nægter at overgive sig

Hele fusionsbølgen er gået forbi Holbæk-virksomheden, og det skal den blive ved med.

Med et nyt rekordresultat på næsten 5 millioner før skat er der nærmest vild vækst hos erhvervsforhandleren Møbel-Gruppen i Holbæk.

Men for virksomhedens ejerleder Michael Højgrav-Huus er vækst slet ikke et mål, og det er derfor, det er gået så godt.

- Her vil nogle nok synes, jeg er lidt underlig. Men vi har selv valgt at være anderledes. Vi siger heller ikke til kunderne, at vi skarpest på prisen. Vi siger, at vi måske er de bedste. Lidt ligesom Carlsberg, når de siger ”probably the best…”, siger han i et vittigt humør.

Møbel-Gruppen, som i 2005 udsprang af en gammel kontorvirksomhed i Holbæk, har helt bevidst undgået de senere års konsolidering i sin delbranche, hvor opkøb og sammenlægninger har skabt giganter på markedet som Scanoffice og Holmris.

Service vigtigere end pris

Michael Højgrav-Huus ser i dag sin virksomhed som en efterhånden sjælden fisk i havet. En af de sidste få, tilbageværende i ”midtersegmentet”.

Det er de selvstændige, mere lokale aktører, som ikke går efter de helt store rammeaftaler eller de største 200 virksomheder. Men gerne de lidt mindre.

- Det er derfor, vi har det som en fisk i vandet. Vi kan være langt mere tætte på vores kunder, og vi er gode til tætte og langvarige relationer. Også vores ansatte har været her i mange år. Enten forsvinder man hurtigt, eller også bliver man her. Når vores montører kommer ud til kunderne, har de tit været der før, nævner han.

Michael Højgrav-Huus går sirligt op i kundeoplevelsens finesser, og han går efter de kunder, som er mere interesseret i kvalitetsoplevelser end de skarpeste priser.

- Vores strategi er, at vi gerne vil tjene de penge, der gør det muligt at levere en ordentlig service.

Vil ikke være stor

Er der forsinkelse, skal der gives besked. Når montørerne kommer, skal det gå stærkt. Kunderne går sjældent op i detaljerne af en levering. Leveringen skal bare fungere. Og så har han valgt at udlicitere opgaverne som indretningsarkitekt til eksterne. Indretningsarkitekten skal fokusere på kundens behov. Ikke på lageret. 

- Vækst er altså ikke et mål i sig selv. Vækst sker bare naturligt som følge af strategien.

Antallet af 14 medarbejdere behøver heller ikke at vokse i noget vildt tempo. Måske skal der komme én til to nye sælgere, fordi ordreindgangen er god. Men han ønsker sig ikke en virksomhed med 50.

- Så vil vi ikke kunne være den samme virksomhed. Så vil vi ikke kunne lave det, vi laver i dag. Jeg kender selv alle vores kunder og ved, hvad de køber for. Det samme ved sælgerne.

For Michael Højgrav-Huus er det også vigtigt at tænke langsigtet.

- Igen vil nogen sige, at jeg er underlig. Men det vigtige er ikke at tjene 4 millioner i stedet for 2 millioner. Det vigtige er, at vi også har en god virksomhed om et år. Derfor har vi også en abnormt høj soliditet, for vi skal kunne holde til at tage et dårligt år, hvis det skulle komme.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109