Et navneskift, et hamskifte og et strategiskift
Det kunne ligne en chokkur, da Duba-B8 i starten af 2016 afsluttede en 4-årig, forpligtende SKI-kontrakt, da den blev genudbudt.
- Det er klart, at når mister op imod 80 millioner i omsætning, så genfinder man det ikke bare på et år, siger forretningsdirektør Michael Birn.
Men i dag er ordretabet en historisk parantes, udtrykker han. For sent i 2017 har salgsudviklingen indhentet tabet. Dels har man fastholdt gamle, offentlige kunder.
Mens især på det private felt har B8 haft vækst, fortæller han.
Ny ejer, ny strategi
Nu går jagten mod den halve millard, som skal nås inden 2021. En opstigning fra det nuværende niveau på godt 300.
Der er nyt navn på facaden. Ny såkaldt tagline 'Work Smarter - hedder B8 også.
Der er også kommet ny ejerstruktur i Bjerringbro i år.
Duba-B8 var en fusion. Men ejerne af det gamle Duba, som ejede 49 procent af Duba-B8, solgte sin andel til den gamle System B8-ejer, som reelt er pumpegiganten Grundfos og topchef Niels Due Jensen.
Det ejerstrukturskifte har ifølge Michael Birn betydet, at tænkningen er blevet mere langsigtet.
- Nu invester vi både i langsigtet vækst og i nye forrentingskoncepter. Dels i digitalisering. Dels i satsning på eksportmarkeder.
Skabt til de store
Og strategien? Strategisk skal B8 sætte sig på top 500-virksomheder i Norden. Langt de fleste af dem har en meget formel ansvarsstruktur ned i fingerspidserne og en 'facility manager', der holder styr på kontormøblerne.
- Det er dem, vi gerne vil hjælpe med at optimere driften, for den slags virksomheder skal ikke bare have billige møbler. De tænker i total cost of ownership - de samlede omkostninger i at styre driften af dem, siger Michael Birn.
Hvis en større virksomhed flytter et hævesænkebord op imod hundredevis af gange på et år, så er tid lig med penge, hvis det tager montører en halv time om at gøre det.
B8's nye hævesænkebord, der er udført i tynd og særlig stærk MDF-plade og med nyordnet kabelløsning, kan flyttes "på 2 minutter", anslår Michael Birn.
Tid, der bliver lig med penge i en virksomhedsdrift.
Trådløse sensorer
Det er ikke alene smarthed i de fysiske produkter, der skal hjælpe større virksomheder med at driftsoptimere.
I løbet af seneste år er et tocifret millionbeløb investeret i en digitial infrastruktur, som behandler alle data om produkter og kundernes køb, og på lidt længere sigt skal det overbygges med en digital kundelounge, hvor kundefirmaets facility manager kan få overblik og status.
B8 er også på vej med et pilotprojekt med en af sine allerstørste kunder om at implementere et overvågningssystem, der putter trådløse sensorer med kommunikationssendere ind i arbejdsborde og bearbejder de data om arbejdsrummene, som sensorerne opfanger.
For eksempel kan man opfange niveauet af Co2 i rummet, og det giver et peg om, hvor mange mennesker, som sidder i det og ånder kulilte ud.
Viden om møderum
B8 har allerede et såkaldt 'interiør management system', hvor møbler registreres digitalt og kan spores, og det system får nu en software-overbygning med endnu mere intelligens.
- Tag for eksempel et møderum. Hvor ofte bliver det brugt, og hvor mange sidder i det? 80 procent af alle top 500-kunder ved det faktisk ikke. En virksomhed med over 200 medarbejdere har en kompleksitet, der gør, at man får brug for et overblik.
B8 oplever en stor interesse for digitalsystemet, allerede inden før første pilotprojekt.
Stærkere produktprogram
B8's egenproduktion er især specialiseret i pladebearbejdning. Omtrent halvdelen af B8-møblerne er egenproduktion.
Halvdelen - især stole - kommer fra leverandører.
Især tilpassede løsninger har været B8's styrke, men nu satser B8 på et mere standardiseret og innovativt produktprogram, som kan booste salget.
Både i Danmark. Og i udlandet, hvor man især satser på partnersalg igennem forhandlere.