23948sdkhjf

Flere fusioner i kontormøbelbranchen

Hos Møbel og Interiør Brancheforeningen forventer man, at der på længere sigt kun vil være plads til 5-7 producenter af almindelige kontormøbler på det danske marked.
Tirsdag kunne vi her på Wood Supply fortælle om investeringsselskabet Executive Capitals opkøb af Labofa Stole .

Og den overtagelse bliver langt fra den sidste i branchen. Det vurderer Keld Korsager, der er adm. direktør i Møbel og Interiør Brancheforeningen:

- Bortset fra børnemøbler er der ikke noget segment i møbelbranchen, der er så gennemreguleret af EU-direktiver og -standarder som kontormøbler. Det betyder, at producenterne har meget svært ved at differentiere sig med deres produkter i forhold til andre udbydere på markedet, siger han til dagbladet Børsen.

Risikerer at konkurrere sig selv ihjel
Udviklingen vil medføre, at priserne kommer under et alvorligt pres. I værste fald kan man ende i en situation, hvor mange skal overveje, om det i det hele tage kan betale sig at producere kontormøbler:

- På samme måde som i fyrretræsmøbelindustrien, hvor virksomhederne konkurrerede sig selv ihjel. Statens Indkøb (SKI) har allerede trykket priserne på kontormøbler så langt ned, at de danske producenter har svært ved at være med, fortsætter Keld Korsager.

Direktøren forventer, at opkøb og fusioner vil medføre, at der til sidst kun er 25-30, eller færre, aktører tilbage på det europæiske marked. I Danmark vurderer han, at der vil være plads til 5-7 producenter samt nogle få internationale spillere.

Herudover vil der også være plads til unikt designede møbler til konference- og møderum, som ikke i samme grad ligger under for direktiver og standarder.

Opdyrk nye markeder
Hvis kontormøbelindustrien vil undgå det dystre scenarium, skal der tænkes i nye baner.

Fx vil det være oplagt at kigge beslægtede markeder, hvor virksomhederne med fordel kan udvikle produkter, der tager udgangspunkt i eksisterende moduler og møbelserier. I den forbindelse fremhæver Keld Korsager markedet for boligmøbler:

- Indvendinger om, at produkter til boligmøbelmarkedet kræver helt andre afsætningskanaler, holder ikke. Specielt ikke, hvis alternativet er, at omsætningen går død, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078