Infrastrukturen er revolutionen i ny dansk møbelvirksomhed
Egentlig skulle fætrene Thomas Schwartz og Bertil Stam have skabt en transistorradio sammen, fordi den ene har baggrund i elektronikbranchen og den anden i møbelbranchen.
Men i oktober sidste år kom Thomas hjem til Bertil og satte sig i Bertils hjemmelavede stol, som møbeldesigneren havde skabt til sit eget hjem.
- Hvor kan man købe den?, spurgte Thomas.
- Ingen steder, svarede Bertil.
Og så blev transistorradioen aldrig til noget.
En digital infrastruktur
Nu har de i stedet fuld fart på fællesforretningen Nofu - Nordic Furniture Group A/S - der i bredere offentlighed er kendt som Bilkas nye satsning på et design møbelkoncept og som nu har rundet 1000 solgte møbler.
Thomas Schwartz, som med egne ord "ingen forstand havde på møbler", sendte billeder af Bertil Stams møbler til 4 mulige storkunder. 3 af dem sagde ja. Én af dem var Dansk Supermarked Group.
- Og det kan man kalde for en god hitrate, siger Thomas Schwartz, der vidste, at en forretningsidé dermed var født.
Modellen kombinerer de 2 partneres baggrunde.
Bertil Stam er vendt hjem til Danmark efter 14 års ophold i Vietnam, hvor han var chefdesigner for den danskejede udemøbelproducent Scancom i en tid, hvor omsætningen blev femdoblet.
Bertil har skabt møbelkollektionen. Thomas Schwartz den digitiale infrastruktur, der skal drive salget.
Slutkunden bestiller enten online eller kan gå i Bilka og finde Nofus opstillede display, tager en æske, scanne og betale for varen på modelniveau.
Bagefter går forbrugeren hjem til sin computer og vælger farve. Og sætter straks en produktionsordre afsted til Vietnam, hvor intet møbel bliver lavet, uden der er sat navn på en slutkunde.
Møblet ankommer 6-8 uger senere.
Så ingen menneskehænder behøver at røre ved ordren, og dén digitale infrastruktur kan anvendes til endnu mere end netop den aktuelle Nofu-kollektion.
- Det er en ekstremt skalerbar forretningsmodel, og det passer særlig godt til enhver produktion af single units, siger Thomas Schwartz.
- Jeg kunne for eksempel også lave en serie af puder. Jeg kunne lave en serie af møbler i en helt anden stilart, som passer til nogle andre markeder end det danske, siger Bertil Stam. For at nævne eksempler. Idéerne er allerede mange.
Med ren konsekvent ordreproduktion af hver eneste møbel, giver Nofu-konceptet altså afkald på den volumenrige serieproduktions prisfordele.
Eller hvilke fordele?
- Der er ikke nogen, vi gør det faktisk billigere, siger Bertil Stam afrystende.
- Man glemmer alle de omkostninger, der er ved at masseproducere. Men glemmer, hvor meget kapital, der bliver bundet til lager. Hvor mange der køber for mange stole ind og må sælge dem på udsalg med tab, siger Thomas Schwartz.
Modellen sparer sælgeren væk. Mellemleddet. Kæmpelagrene, og fjerner enhver kapitalbinding for alle parter. Risikoen for den detailbutik, der udstiller displayet, er minimal.
Samtidig mener han, at metoden "passer på planeten".
- For vi producerer kun noget, som kunder har sagt, de har brug for.
På vej til køkkenbutikker
I dag kan man scanne sin æske og bestille sit ordreproducerede møbel i Bilka-varehuse, men konceptet er på vej ud mange andre steder, og Nofu er i øjeblikket ved at forhandle med en nordisk detailpartner af betydelig størrelse.
Mere kan Nofu endnu ikke afsløre.
Nofus displaykoncept skal især ud og stå, hvor der ikke handles med møbler i forvejen.
- Det kunne for eksempel være i køkkenbutikker.
Bremseren for udrulningens hastighed er penge. Det ind til videre må foregå i stifternes tempo.
- Vi kunne nok vækste hurtigere, hvis det ikke kun var vores egne lommepenge, der var investeret i det. Man kan blive dræbt på 2 måder. Man kan sælge for lidt, og man kan sælge for meget, hvis man ikke kan finansiere omsætningsvæksten, siger Thomas Schwartz.