Undersøgelse: Tømrerne efterspørger inspiration fra leverandører
Hvad er danske tømrere på jagt efter, når de vælger produktleverandør? En ny undersøgelse, som Danmarks førende vinduesprocent Velfac har fået lavet, peger på rådgivning som en af de vigtigste faktorer.
I undersøgelsen indgår knap 1300 tømrermestre fra hele landet. De er blandt andet blevet bedt om at rangere værdien af deres vinduesleverandørs kommunikation på forskellige kanaler forud for projekterne.
Rådgivning handler ikke kun om produktviden
Øverst på listen over de mest værdifulde informationskilder ligger direkte leverandørrådgivning samt leverandørens hjemmeside, skarpt efterfulgt af produktkatalogerne.
- Selvom den klassiske, ’hårde’ produktinformation stadig spiller en meget stor rolle, kan vi også se, at rådgivning ikke længere kun handler om formidling af produktviden og teknisk knowhow. Tømrerne efterspørger i stigende grad rådgivning i form af inspiration, som de selv kan bruge til at styrke dialogen med deres egne kunder, siger salgschef Peer Bertelseni i en pressemeddelelse.
Peer Bertelsen fortsætter:
- Det kan eksempelvis dreje sig om, hvilke vinduestyper der passer til en bestemt byggestil. Slutbrugerne er blevet meget kvalitetsbevidste og sætter sig meget mere ind i tingene, end de gjorde for få år siden. Det er derfor blevet vigtigere for tømrerne også at kunne levere inspiration, ud over at have styr på alt det tekniske.
Tømrerens egen rådgivning bliver vigtigere
Resultatet af undersøgelsen kommer ikke bag på Velfac.
Virksomheden leverer vinduer og døre direkte til danske tømrerfirmaer og har stor daglig kontakt med tømrerne. Ud over rådgivning og service i forbindelse med konkrete ordrer tilbyder Velfac blandt andet træning og efteruddannelse i sit omfattende produktprogram.
Tømrerne benytter sig også i stigende grad af vinduesudstillingerne rundt om i landet. Her kan de sende deres egne kunder ind og opleve løsningerne, før den endelige beslutning skal træffes. Det er en effektiv måde at få afklaret tvivlsspørgsmål på.
- I det hele taget fylder tømrerens egen rådgivning af sine kunder mere i dag end for bare ti år siden. For når tømrerens kunder føler sig i trygge professionelle hænder fra starten, øger det også chancen for en god forventningsafstemning og dermed et vellykket vinduesprojekt, siger Peer Bertelsen.