23948sdkhjf

Familiens eje i 60 år: Fynsk vinduesfabrik er solgt

Vinduesfabrikken i Munkebo på Fyn har været familiens eje siden 1957, men nu slutter det.

67-årige Palle Duelund skifter nu generation og sælger Total Døre & Vinduer til den 34-årige produktionsingeniør Morten Blomstrøm, som især har baggrund hos møbelproducenten Four Design.

Køber har længe drømt om sin egen fabrik. Sælger har drømt om at finde en ejer, som vil bevare ånden.

- Vi søgte efter en yngre person, som vi kunne overdrage virksomheden til med ro i sindet, fordi han ønskede at køre virksomheden videre, som vi kender den, og sådan en ejer fandt vi i Morten, siger den hidtidige ejerleder Palle Duelund.

Palle Duelunds egen søn, som er bygningsingeniør, har valgt sin egen løbebane, og derfor slutter familieeventyret.

Bevidst om sine styrker

Total Døre & Vinduers speciale er renoveringsopgaver, og virksomheden sælger især direkte til tømrermestre og entreprenører. Vinduestyperne er af træ og træ-alu-kombination. De typiske slutkunder er ejere af boliger eller institutioner, som er opført i 60’erne eller 70’erne og som i disse år skal friskes op.

Den ånd, som Morten Blomstrøm vil videreføre, er ånden i en mindre til mellemstor producent af høj kvalitet, som giver god service og har højt niveau af viden.

- Vores force er, at der ikke er langt fra gulvet til toppen i vores virksomhed. Ringer man som kunde og har et behov for vejledning, så har vi altid ekspertisen i huset og kan rådgive og vejlede prompte, siger Palle Duelund.

- Så vi siger, at det ikke er et spørgsmål om at sælge. Det, vi er gode til, er at samarbejde. Vi overholder aftalerne. Vi leverer til tiden, siger han.

Strategien er kendskab

Morten Blomstrøm vil nu øge kendskabsgraden. Strategien er, at det er slutkunderne, der skal lære Total-mærket at kende og efterspørge det.

- Vi skal ud og henvende os til alle, som skal til at bygge nyt eller renovere. De skal kende os på vores kvalitet. Og så er det ikke en ny virksomhed. Vi skal sælge os på en god historie og på masser af knowhow, siger den nye ejer.

I Totals nye strategi vil virksomheden også samarbejde tættere med mestre og entreprenører, som er de direkte kunder, der udfører opgaverne.

- Vi vil hjælpe vores kunder med at få ordrerne i hus ved at henvende os til slutkunderne og ved at henvise slutkunderne til vores kunder, siger Morten Blomstrøm.

Det skal ske ved at samarbejde om markedsføring. Et nyt Total-logo skal gøres synligt på tømrermestrenes biler, og særligt tilknyttede kunder får synlige placeringer på Totals hjemmeside.

Når overdragelsen er gennemført om cirka en måned, vil Palle Duelund være tilknyttet i en rådgiverfunktion.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079