Danske telefonbokse er en sand vækstkomet
Nogen hvisker, mens andre fægter med armene og næsten råber, når de taler i telefon.
Særligt i åbne kontorfælleskaber kan det føre frustrationer med sig, hvor støj er blevet en del af hverdagen for mange.
Men det skal en gammeldags telefonboks i ny indpakning nu lave om på.
Det er serieiværksætteren Morten Meisner-Jensen, der blandt andet har stiftet Mofibo, der har sat sig for at skabe det nye element til de åbne kontorer. Og hvis man skal tro tallene på bundlinjen efter blot fire måneder på markedet, er der gode tider i vente for virksomheden.
Telefonboksene kloster 22.000 kroner stykket, og allerede nu er Room på vej mod et salg på mindst 65 mio. kroner.
- Der er smæk på salget. Det er en fantastisk følelse, når ens virksomhed lykkes, siger Morten Meisner Jensen til Børsen.
Han forventer en flerdobling af omsætningen næste år. En omsætning på under 250 mio. kroner vil skuffe ham.
Stort marked og store kunder
Den opsigtsvækkende vækst hos Room skyldes ikke blot, at åbne kontorer er et stadig mere udbredt fænomen i kontorlandskaber verden over.
Store virksomhedsnavne som Google, Nike, Nasa, Walmart og J.P. Morgan har bestilt flere tusinde telefonbokse, og det har sat skub i den nye virksomhed.
Desuden har Room få konkurrenter på markedet. Den finske producent Framery blev stiftet tilbage i 2010, men prisen på en telefonboks fra Fremery er dobbelt så højt som hos Morten Meisner-Jensen. Derudover er de tungere og sværere at skille ad og samle igen.
Hos Room holder man prisen nede ved, at selskaber sælger direkte fra fabrikken til slutbrugeren:
- Vi arbejder ikke sammen med nogen distributører. Vi har skåret mellemmanden fra, så vi kan levere et produkt, der er tilgængeligt for flere, siger Morten Meisner-Jensen.
Morten Mesiner-Jensen har stiftet Room sammen med amerikaneren Brian Chen. Virksomheden har hovedkontor i New York.