23948sdkhjf

Donation på 30.000 træer skal uddanne tanzaniere

For hver gang restaurantkæden Cofoco sælger en jule- eller nytårsmenu, planter virksomheden et træ i Tanzania.

Så simpelt er et nyt koncept hos den københavnske kæde, der skal hjælpe til et træplantningsprojekt i Usambara-bjergene i det afrikanske land.
Projektet sker for at etablere selvforsynende, bæredygtige økosystemer, der samtidig skal uddanne lokalbefolkningen og give dem viden og redskaber til at styrke biodiversiteten i området.

- Med dette initiativ bidrager vi og vores kunder direkte til en positiv udvikling i et lokalområde samtidig med, at vi sikrer et målbart CO2-optag, siger August Lund, medejer af Cofoco, i en pressemeddelelse. 

Meget mindre CO2
August Lund har ret, når han siger, at initiativet leverer målbare CO2-resultater.
Sidste år solgte Cofoco nemlig omkring 30.000 menuer, og forventningen er, at man vil runde minimum det samme antal i år. Derfor skal der plantes 30.000 nye træer, der på sigt vil give et samlet CO2-optag på 30.000 tons.

Det svarer nogenlunde til, hvad 1700 gennemsnitsdanskere tilsammen udleder i løbet af et enkelt år.

- Det lyder måske flot, men et enkelt festmåltid kan gøre en konkret forskel, og med vores volumen bliver der faktisk tale om en ganske markant forskel, siger August Lund.

Initiativet fra Cofoco sker i et samarbejde med den britiske NGO Carbon Free Dining. Cofoco er den første danske virksomhed, der indgår et samarbejde med NGO’en.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066