23948sdkhjf

Bruunmunch dropper ny partner - Vækstfonden er løsningen

Ny økonomisk satsning skal sætte skub i væksten hos vestjysk møbelvirksomhed

Jacob Munch og Henrik Bruun har længe leget med tanken om at give deres møbelvirksomhed Bruunmunch et boost med ekstra økonomisk kapital, så deres mange drømme for virksomheden kan blive til virkelighed.

Først faldt tankerne på at finde en investor, men nu er Vækstfonden i stedet blevet løsningen.

Vækstfonden skyder nemlig to mio. kr. i Bruunmunch, mens ejerne til sammen bidrager med yderligere tre mio. kr.

Samtidig hæves egenkapitalen med 1 mio. kr, fortæller medejer Jacob Munch til Wood Supply.

- Vi er kommet frem til den beslutning, at vi ikke vil ud at finde en partner. Vi tror så meget på projektet, at det er billigere at låne pengene, siger han med henvisning til, at de penge han og Henrik Bruun selv bidrager dels er lånte midler. 

Møblerne fra Vesthavet
De fem millioner kroner, som ejerne og Vækstfonden til sammen skyder i virksomheden, skal bruges på at styrke Bruunmunchs brand og visuelle identitet.

Den seneste tid har Bruunmunch arbejdet på at finde tilbage til rødderne og skærpe designhusets profil ved at sætte fokus på kvalitet, dansk produktion og inspiration fra naturen ved Vesterhavet og Esbjerg, hvor Bruunmunch holder til.

- Det eneste vi mangler nu er at få vores nye profil markedsført ud til kunderne i Europa. Vi har baglandet på plads, sagde Jacob Munch i september, da Bruunmunch som en del af den indsats i efteråret indgik et samarbejde med Horsens Polstring for at sikre dansk produktion.

Og netop dét er det nu blevet tid med de nye penge på lommen: Nu skal europæerne lære Bruunmunch at kende.

Satser på tysk marked
Selvom Bruunmunch drømmer om at få sine møbler ud i hele Europa, bliver det Tyskland, der i første omgang er den helt store satsning.

Det er nemlig her, Bruunmunch allerede har den største omsætning og mærker den største interesse for møblerne.

- Tyskerne elsker jo Vesterhavet, og derfor passer vores nye identitet rigtig godt ind hos den tyske forbruger, siger Jacob Munch som forklaring, hvorfor naboerne mod syd har fået øjnene op for møblerne fra Esbjerg.

Som en del af den tyske satsning har Bruunmunch også indgået et samarbejde med en tysk agent, der har stor erfaring med at få store danske møbelbrands etableret i Tyskland. Også kontraktmarkedet er en af spidskompetencerne hos agenten, og det kommer Bruunmunch også til at gøre brug af. 

Selvom knap halvdelen af pengene til den nye satsning kommer fra Vækstfonden, beholder Henrik Bruun og Jacob Munch hele ejerskabet. Dog er de blevet oplagt at lave en professionel bestyrelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078