Ny NJA-direktør lufter sine visioner
Driften skal optimeres og en del af produktionen flyttes til udlandet, siger NJA Furnitures nye direktør, som til gengæld ikke regner med nedskæringer i medarbejderstaben.
- Vi har erkendt, at der findes nogle ting, som vi ikke er gode nok til, fordi produktionen ville blive for dyr i Danmark. Så dem har vi valgt at producere i Fjernøsten. På den måde kan vi servicere vores kunder samtidig med, at vi kan koncentrere os om en lønsom produktion i Nors, siger Allan Overgaard således til Nordjyske.
Ordrer nok til efteråret
Udflytningen er dog ikke en helt ny ting i NJA Furniture, som i forvejen importerer omkring 150 containere med møbler i lavprissegmentet fra Fjernøsten.
Til gengæld vil Allan Overgaard at optimere driften yderligere, så NJA Furniture oplever et bedre flow og derved har nok at lave hele året.
Den nuværende ordrebeholdning på 60 mio. kr. holder til en gang i efteråret, og det får Allan Overgaard til at fastslå, at der ikke er nogen planer om at skære i medarbejderstaben, som i øjeblikket er på cirka 100 ansatte.
Kundedrevet udvikling
Direktøren ønsker dog et forøget fokus på salgsdelen af firmaet og erklærer, at der bænker ”et salgshjerte” i hans eget bryst.
- Vores nye filosofi går ud på, at vi skal producere det, vi kan sælge. Og det betyder, at vi nu er gået over til kundedrevet udvikling og produktion, siger direktøren.
Store aftaler i Tyskland, England og Frankrig
Han kan glæde sig over, at NJA Furniture i forvejen har en aftale med det tyske svar på Jysk, nemlig Bettenwelt, samt britiske Argos, der med en omsætning på cirka 36 mia. kr. også hører til blandt Europas sværvægtere.
Ambitionen er derfor at sælge 40.000 møbler om året til Argos.
Endelig er møbelkæden But – der driver 230 møbelhuse i Frankrig – nu blandt NJA Furnitures kunder.
"Kids World"-børnesengene er derfor den eneste produktlinje, som NJA Furniture nu selv markedsfører.