Møbelsnedker: Millionunderskud er en vækst-strategi
Sidste år investerede Andersen Furniture op mod 5 mio. kr. i en såkaldt vækststrategi, der i 2018 har givet godt 1,7 mio. kr. underskud på bundlinjen. Og det er helt efter bogen, siger direktør Poul Frandsen.
- Man skal ikke have underskud, det siger sig selv. Men det er en del af en bevidst vækststrategi. Vi tror på, at størrelsen er en vigtig faktor i forhold til at være en attraktiv leverandør, siger Poul Frandsen til Wood Supply.
Virksomheden har formået at få 200 nye kunder i Danmark i 2018 og andelen af eksport er steget for femte år i træk. De håber at kunne få 150-200 nye kunder og leverandører i 2019.
De har blandet andet investeret mellem 1,5 mio. og 2 mio. i produktudvikling og mellem 2-3 mio. i markedsudvikling.
Helt konkret har de brugt penge på messer, sælgere, websider og salgsmateriale på forskellige sprog og lønninger til nye medarbejdere. Og så har de udviklet på deres sortiment af både møbler og møbeltilbehør.
- Vi ønsker at være et firma, der kan levere både møbler og accessories og kommer nu ud med 3-4 nyheder hver måned, og det er meget. Det er vigtigt for os at have et bredt og godt program, så vi kan løse mange behov, lyder det fra Poul Frandsen.
Direktøren er altså fortrøstningsfuld trods det store underskud, og vil fortsætte med samme strategi i 2019.
- Vi kan mærke, at vi bliver mere kendte og vi er meget tilfredse med indsatsen, siger han.
mio. kr. | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 19,22 | 18,57 |
Driftsresultat | -1,45 | 0,96 |
Resultat før skat | -2,17 | 0,18 |
Årets resultat | -1,70 | 0,13 |
Aktiver i alt | 30,93 | 29,64 |
Egenkapital | 3,61 | 5,31 |
Antal ansatte (gn.snit) | 43 | 39 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31.12. 2018. |