Direktør: Det massive udbud ender i blodbad
Højglans, marmor, linoleum. Mulighederne for et nyt køkken synes endeløse, og der er kommet mange om buddet på at sælge danskerne deres drømmekøkken.
For mange, hvis man spørger direktør for Vordingborg Køkkenet, Hjalmar Skovholm Hansen. Han varsler til Ritzau Finans særdeles hårde år forude for køkkenbranchen og mener det ender i et ”blodbad”.
Vi har kontaktet Hjalmar Skovholm Hansen for en kommentar. Udover det for store udbud, som gør det sværere at tjene penge, lægger han fokus på misforholdet mellem franchisetager og -giver, hvor han siger, at det groft sagt kun er franchisegiver, der tjener penge.
-Det er meget få franchisetagere, der tjener penge. Regnskaberne har en skæv balance, og de er meget gældsat i forhold til indtjening. Og det er ikke kun de nytilkomne men også de store og etablerede, der har det svært, siger direktøren til Wood Supply.
Han er dog meget fortrøstningsfuld på Vordingborg Køkkenets vegne, og de kom da også ud af 2018 med en stigning på 690.000 på bundlinjen i forhold til året før.
Resultatet kom på trods af fald i omsætning på 3,7 mio. kr. - et fald der blandt andet skyldes lukning af en butik i Holstebro, der gav underskud.
Hjalmar Skovholm Hansen peger på to ting i forhold til, hvorfor Vordingborg Køkkenet skulle være bedre rustet end andre i branchen.
Han noterer, at virksomheden som kapitalkæde ejer alle butikker, men nævner også virksomhedens balance, når han skal forklare, hvorfor Vordingborg Køkkenet er bedre rustet til at håndtere den kommende krise.
- Når vi kigger på vores virkemidler og den styrke vi har, så er vi klar til den konkurrence, der kommer - og allerede er her. Brutto-avancen falder voldsomt hele vejen rundt. Der er vi i stand til at fastholde vores, siger direktøren afslutningsvis til Wood Supply.