23948sdkhjf

Mors-virksomhed har givet kunder ”rationeringsmærker”

Tre ekstra faglærte medarbejdere søgte Mors-virksomheden Frontego i foråret. Ingen af dem blev besat og nu har virksomheden indført rationering, der sætter grænser for ordreindgangen fra faste kunder

Blandt virksomheder, der har søgt forgæves efter medarbejdere det seneste år, har mere end halvdelen (57 procent) ikke kunnet finde de faglærte medarbejdere, de ledte efter. Det viser nye tal fra Dansk Industris (DI) årlige erhvervsklimaundersøgelse, der udkommer senere på året. 

Blandt dem er Morsvirksomheden Frontego, der i foråret søgte tre maskinsnedkere eller tømrere til aftenholdet. 

- Vi fik ikke en eneste ansøgning. Det er en ærgerlig situation, for vi kunne have skruet 10-15 procent op for produktionen henover sommeren, hvis det var lykkedes. I stedet er vi nødt til at indføre rationering for vores faste kunder, så de kun kan bestille varer for et vist beløb, siger en ærgerlig adm. direktør Tage Odgaard Nielsen. 

Faglærte er en manglevare
Tallene i DI’s undersøgelse er baseret på besvarelser fra knap 8.000 virksomheder fordelt over hele landet og i alle størrelser. 

- Tallene bekræfter desværre det, der også er blevet forudsagt de sidste år. Mange virksomheder har svært ved at finde især faglærte medarbejdere, og der er grund til at frygte, at de kommende år vil gøre problemet endnu større, siger underdirektør Steen Nielsen, DI. 

Han mener, der er behov for en bred pallette af tiltag, der både kan styrke rekrutteringsgrundlaget her og nu og sikre at flere søger de faglærte uddannelser i de kommende år. Han peger på den række af forslag til politiske tiltag, DI har lagt frem i ”Made by Denmark”, der kan forbedre virksomhedernes muligheder for at tiltrække medarbejdere. 

- Virksomhederne kan også selv gøre en indsats ved blandt andet at oprette flere praktikpladser. Men vi har behov for, at der bliver gjort en indsats på tværs af det private og det offentlige Danmark, der sikrer, at vi får flere i job. At politikerne ikke sender seniorer tidligere på pension. Og at de gør det nemmere for virksomhederne at rekruttere udenlandske medarbejdere. 

Send bedre veje
Tilbage på Mors opfordrer Tage Odgaard Nielsen desuden til, at politikerne også prioriterer bedre infrastruktur til området. 

- Vi har desværre også dårlige erfaringer med at søge medarbejdere uden for vores lokalområde. Så snart man kommer mere end 30 km væk fra, hvor vi ligger, bliver den besværlige pendling hertil en hindring for mange, siger direktøren. 

Han mener også, at det kunne hjælpe området med at tiltrække flere faste beboere. 

- Vi ligger i et dejligt område. Men det er klart, at folk også vælger bopæl efter, om de kan komme til og fra job. Og der er vi altså udfordret, siger Tage Odgaard Nielsen.

Denne artikel er bragt i samarbejde med DI Business.

 

Kilde: DI Business

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.489