23948sdkhjf

Designa har norsk medvind: Åbner butik nr. 20

Med åbningen af Designa Skøyen i Oslo har den danske køkkenkæde slået dørene op til sin 20. forretning i Norge. Dermed er Designa tæt på at nå ambitionen om at være landsdækkende i nabolandet, der har fået smag for de danske køkkener.

Flagship-butikken i den norske hovedstad er den tredje nye butik, kæden åbner i Norge inden for det seneste år. Butiksudrulningen følger den offensive strategi, som er lavet med den nye ejerkreds, der kom til køkkenkæden i starten af 2018.

– Vi arbejder lige nu på en fire-fem yderligere lokationer i landet, fortæller Designa-direktør Erik Høj, som dog understreger, at køkkenkæden allerede er godt funderet omkring Oslo, ligesom der findes Designa-butikker i både Bodø i nord og Kristiansand i syd. Gennem det seneste år har kæden desuden åbnet butikker i Fåvang nord for Lillehammer og i Stavanger.

I alt vurderer direktøren, at antallet af Designa-butikker i Norge skal lande på omkring 22-23 stykker, og han forventer, at offensiven vil være fuldt udrullet inden for en periode på tre år.

– Vores setup er jo sådan, at vi både skal finde partnere og lokationer, så det kan godt tage noget tid at få på plads. Designa Skøyen, som vi netop har åbnet i Oslo, har vi arbejdet med gennem 2,5 år, forklarer Erik Høj.

God vækst i Norge
Hos Designa oplever man, at dansk design er efterspurgt hos de norske forbrugere. Erik Høj fortæller, at der alene i åbningsweekenden i Skøyen var så stor trafik til butikken, at der måtte indsættes ekstra personale, og de vækstrater, Designa oplever i landet, taler deres eget klare sprog.

– Sammenlignet med sidste år oplever vi en vækst på salget til de norske forhandlere på mere end 30 pct., hvilket er nogle rigtig pæne tal, fortæller Erik Høj.

På hjemmemarkedet ligger Designas vækstrater på omkring 8 pct., hvilket Erik Høj også vurderer er på den pæne side i markedet.

– Det er klart, at med så stor en udbygning af det norske butiksnetværk, så skal vi hente en højere vækst der, men vi oplever også, at det er et marked med lidt mere gang i, og hvor kunderne køber lidt dyrere, fortæller direktøren om de norske køkkenkøbere.  

Et stærkt netværk af selvstændige
Også i Danmark er køkkenkæden i færd med en offensiv, hvor der arbejdes med at optimere og udbygge butiksnettet, især i de større byer, hvor der lige nu arbejdes på at opnå bedre placeringer i Odense og Århus. Målet er både i Danmark og Norge at skabe det mest attraktive netværk af selvstændige køkkenforhandlere samlet under Designa-paraplyen.

– I tråd med vores koncept, ønsker vi at samarbejde med ambitiøse køkkenfolk, der har lysten og evnerne til at drive selvstændig køkkenvirksomhed. Og i takt med vores udrulning og ekspansion får vi flere og flere henvendelser fra stærke profiler, som ønsker at blive en del af konceptet, lyder det fra Erik Høj.

Den nye butik i Skøyen åbnes sammen med Designas eksisterende partner Lisbeth Thomsen, der i forvejen har succes med to andre Designa-butikker beliggende i Oslo-bydelene Lillestrøm og Ski.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078