23948sdkhjf

Flügger om opkøb: Vil hente vækst på Østeuropas middelklasse

Mandag offentliggjorde Flügger købet af aktiemajoriteten i den polske malingvirksomhed Unicell, og nu sætter adm. direktør Jimmi Mortensen flere ord på koncernens bevæggrunde.

– Opkøbet komplementerer vores eksisterende forretning godt og giver os et ekstra ben at stå på som virksomhed, forklarer direktøren i en pressemeddelelse.

Med overtagelsen følger cirka 200 medarbejdere, herunder medarbejdere inden for udvikling og innovation samt stort knowhow inden for salg og produkter til DIY-sektoren. Opkøbet styrker Flüggers kompetencer inden for salg og udvikling til DIY, blandt andet inden for private label produkter til byggemarkeder, som er et område, Flügger ser potentiale i at videreudvikle.

I dag udgør salget af private label produkter til øvrige forhandlere og byggemarkeder cirka 20 procent af Flüggers samlede omsætning. Koncernen har historisk set ikke haft succes med indtjeningen indenfor DIY-segmentet, men et intensiveret fokus og opkøbet af Unicell, skal råde bod på dette: 

– Unicell har stor erfaring med at agere på DIY-markedet. Til trods for hård konkurrence har de været dygtige til at skabe gode resultater inden for dette marked og segment. Vi ser frem til at drage nytte af deres kompetence og knowhow inden for dette område, og det er en væsentlig årsag til, at netop Unicell er et rigtig godt strategisk match, fortæller Jimmi Mortensen.

Et naturligt næste skridt i strategien
Ifølge Jimmi Mortensen er en af årsagerne til, at udviklingen inden for DIY indtil nu ikke har været tilfredsstillende, at koncernen ikke har haft stort nok fokus på dette segment:

– Vi tror på, at der ligger et stort potentiale inden for DIY, som vi ikke har været gode nok til at udnytte. Vores fokus har de seneste år været på at få styr på vores kerneforretning, få sænket vores omkostninger og at få udviklet de produkter, der sælges under Flügger-brandet. Vi er kommet rigtig langt med dette og er nået til det næste stadie i vores strategi, hvor vi i stigende grad ser på udvikling af DIY og yderligere væksttiltag, lyder det.

For nyligt satte Flügger gang i en modernisering af koncernens produktionsanlæg i Kolding med det formål at samle al skandinavisk produktion på dansk jord fra 2022. Anlægget i Kolding er baseret på storskala-produktion. Med tilføjelsen af Unicell får Flügger mulighed for at supplere med et mindre og mere fleksibelt produktions-setup, så produktionen hurtigt kan justeres efter kundernes behov.

Væksten skal komme fra Østeuropa
Flügger har danske rødder og en stærk tilstedeværelse på de nordiske markeder, men når topchefen skal spå om, hvor den fremtidige vækst skal komme fra, vendes blikket mod Østeuropa.

– Flügger afsætter cirka 80 procent af den samlede omsætning på de nordiske markeder. Markedet for bygningsmaling i Norden er dog stagnerende, og kampen om kunderne er intensiveret. For at sikre yderligere vækst vil vi derfor udvikle Flügger i en tiltagende international retning. Vi tror på, at den voksende middelklasse og øgede velstand i Østeuropa giver gode muligheder for fremtidig vækst, siger Jimmy Mortensen.

De 87 mio. kr., man har måttet slippe for aktiemajoriteten i Unicell, har ikke drænet pengekassen hos malingkoncernen helt, og Jimmi Mortensen afviser derfor heller ikke, at der vil komme flere opkøb i fremtiden.

– Vi har de seneste to-tre år arbejdet intensivt på at stabilisere forretningen, herunder at få minimeret koncernens omkostninger. I efteråret 2018 igangsatte vi et effektiviseringsprogram med det formål at reducere Flüggers samlede omkostninger med 60 millioner kroner årligt ved udgangen af 2020/21. Vi er kommet rigtig langt i forhold til at rydde op i vores forretning, og strategien har hele tiden været at geninvestere de penge, vi sparer, i yderligere væksttiltag, herunder opkøb, uddyber han.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079