Stark frygter ikke nedgang i nybyggeri: Strategien sidder i skabet
I sidste uge kunne Stark Group berette, at regnskabsåret havde budt på omsætningsrekord, og med en massiv opkøbsindsats har koncernen i årets løb fået cementeret sin plads som markedsleder i Norden.
En af grundene til væksten skal findes i segmentet af små og mellemstore håndværkere, som man hos Stark har valgt at satse massivt på.
– En af hjørnestenene i Stark Groups strategi er et stærkt fokus på at servicere de små og mellemstore professionelle håndværkere og -virksomheder, skriver koncernen i den pressemeddelelse, der fulgte med regnskabet.
Og ser man på udviklingen lader det til at være en velvalgt hjørnesten.
Nedgang i nybyg
Som mange andre af byggeriets aktører har man hos Stark Group oplevet, hvordan der gennem det seneste år er sket en neddrosling i nybyggeri.
– Som vi ser det lige nu, så oplever vi at markedet flader lidt ud, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen, finansdirektør i Stark Group til Wood Supply, og uddyber:
– Vi er stadig på et meget højt niveau, men vi oplever en udfladning, når det kommer til nybyggeri og de store projekter, hvor det er vores indtryk, at der er en større tøven end hidtil, forklarer Sisse Fjelsted.
Stabilitet i de små og mellemstore
Mens salget til nybyg så småt stagnerer, har Stark til gengæld oplevet god vækst på det såkaldte RMI-marked (renovation, maintenance and improvement).
Det er her, Stark Group ifølge finansdirektøren henter omkring to tredjedele af sin omsætning på tværs af den samlede forretning, og kundegruppen udgøres primært af netop de små og mellemstore håndværkere og virksomheder, som man med strategien har sat fokus på. Ifølge koncernen er det er gruppe, som er mere modstandsdygtige overfor de makroøkonomiske udsving.
– De mindre og mellemstore er ikke så afhængige af nybyggeri, så udviklingen spiller faktisk enormt godt sammen med den strategi, vi har lagt, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen.
Nej tak til frugtesløs volumen
Strategien hos Stark Group går altså glimrende i spænd med den udvikling, der ses i øjeblikket, men valget om at satse på de mindre aktører blev taget for mere end to år siden. Og det har givet gevinst, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen:
– Vi vokser virkelig vores andel af små og mellemstore, og det er også dem, vi indretter os for at imødekomme, når vi for eksempel laver overdækkede pick up-områder eller investerer i at brede vores udlejningsforretning ud, fortæller hun.
Strategien, har derfor også betydet, at man har sagt farvel til enkelte større kunder, som ikke er var profitable.
– Selvom store kunder ofte betyder stor volumen, er det ikke altid det, der giver bedst mening for os; derfor har vi også måttet sige farvel til nogle, så vi kan bruge vores kræfter og ressourcer på de kunder, vi har valgt at fokusere på, slår Sisse Fjelsted Rasmussen fast.