Indkøbsafdelinger får stigende betydning
En ny undersøgelse blandt 432 virksomheder peger på, at indkøbsafdelingerne efterhånden har indtaget en nøglerolle i virksomhedernes logistik.
I undersøgelsen har 432 virksomheder, heraf 10 danske, svaret udførligt på, hvordan deres respektive indkøbsafdeling har udviklet sig.
Det overordnede budskab er, at det ikke længere er nok bare at finde de billigste leverandører. Langt flere faktorer spiller ind, for den umiddelbare besparelse kan hurtigt få ben at gå på:
- De virksomheder, der er gode til at foretage indkøb, er dygtige til at koordinere tingene. De er dygtige til at bruge de muligheder, som teknologien har givet os. Sidst, men ikke mindst, handler det om at få det bedste ud af leverandørerne. Man skal indgå i en langt tættere dialog med sine leverandører, fordi det entydigt giver de bedste resultater, siger Mikael Kremmer fra Accenture Danmark til dagbladet Børsen.