Store virksomheder ’brander’ danske værdier i Kina
Med initiativet ”My Danish footprint in China” skal Danmarks eksportvækst og gode vækstbetingelser fastholdes. Blandt deltagerne er møbelkæden Jysk.
Dette spørgsmål stiller den danske ambassade i Beijing og en række danske virksomheder i et nyt, innovativt fremstød, der sigter mod at brande danske CSR-værdier.
Målet er bedre rammebetingelser
Antallet af danske virksomheder i Kina er i kraftig vækst, og med en årlig vækstrate på over 10 procent er det måske ikke så sært, at flere og flere danske virksomheder etablerer sig i Kina.
Den aktuelle vækst er baggrunden for initiativet, der har et langsigtet mål om at skabe endnu bedre rammebetingelser for danske virksomheder i Kina. De konkrete tiltag er en CSR-håndbog og en indsats for at gøre virksomhedernes positive fodspor i Kina synlige på ambassadens blogs og hjemmesider.
Planen er, at håndbogen skal uddeles til ledende kinesiske politikere, embedsfolk og virksomheder, så bogen, sammen med onlineinitiativerne, kan vise de kinesiske beslutningstagere de positive fodspor, som danske virksomheder efterlader.
Mange store og små danske virksomheder har sagt ja til at medvirke. Blandt de første var Mærsk, Logstor, Lundbeck, KK-Electronic og Jysk. Initiativet sættes i gang i november måned.