23948sdkhjf

Strategisk dovenskab skaber fremgang hos møbelsnedkeri

Hos Jyndberg Møbelsnedkeri i Bjerringbro har man haft uafbrudt fremgang, siden man i 2013 slog dørene op. Også 2019 blev et vækstår, og ifølge medejer Lene Nissen skal opskriften på succesen blandt andet findes i en vis strategisk dovenskab.

– Det handler om, at vi skal gøre ting rigtigt fra starten, så vi ikke skal til at rette fejl længere henne i processen, for når man har produktion i Danmark, er tidsforbruget altafgørende, fortæller hun. 

Det betyder også, at man hos Jyndbjerg ikke er bange for at udfordre kunderne, når det kommer til design og produktionsproces. Og opskriften lader til at virke. I det netop overståede regnskabsår voksede bruttofortjenesten hos møbelsnedkeriet fra 2,6 til 3,2 mio. kr., mens resultatet før skat landede på godt 630.000 kr. sammenlignet med godt 340.000 kr. året forinden.

Ifølge Lene Nissen er det et godt bevis på, at serieproduktion på dansk grund ikke er nogen umulighed.

– Vi oplever faktisk, at flere af vores kunder trækker produktionen hjem, fordi de opdager, hvor vigtigt det er med nærhed og tæt kommunikation i processen, fortæller snedkeriindehaveren.

Skal og vil være større
Skønt Jyndbjerg Møbelsnedkeri blot har seks år på bagen og syv ansatte på værkstedet, er man lykkedes med at få foden indenfor hos nogle af møbelbranchens tunge spillere. 

– Vores kundegruppe består primært af store virksomheder, blandt andre Skagerak og FourDesign, men vi har også den lille designer, og kan producere både store og mellemstore serier, fortæller Lene Nissen.

Det er da heller ikke planen, at den midtjyske virksomhed skal holde fast i sin beskedne størrelse.

– Vi skal og vil være større, det er der slet ingen tvivl om, slår Lene Nissen fast.

Derfor har man nu sat gang i arbejdet med en vækstplan for de kommende fem år, og her er det de store kunder, der er i fokus.

– Vi har en målsætning om at komme op på fem store kunder, der hver kan stå for omkring 15 pct. af vores omsætning, mens resten skal hentes på de mindre kunder, lyder den klare ambition.

Det betyder også, at det netværksbaserede salg, man hidtil har benyttet sig af i Bjerringbro, står overfor en overhaling.

– Indtil nu er vores kunder kommet til os, fordi de har hørt godt om vores arbejde, og det synes vi egentlig, har været den bedste måde, men vi kan ikke fortsætte sådan; hvis vi skal nå vores målsætning, skal vi til at udse os dem, vi gerne vil arbejde med, og derfor skal vi til at arbejde langt mere målrettet og opsøgende, slår Lene Nissen fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084