23948sdkhjf

Træ- og møbelvirksomheder fornyer sig gennem eksportkrisen

170 milliarder. Så meget anslår Dansk Industri i en ny analyse, at de danske eksportvirksomheder samlet vil tabe som følge af coronakrisen.

Således bliver det stadig mere tydeligt, at landets eksportvirksomheder kan forvente at blive særligt hårdt ramt, også i træ- og møbelindustrien, hvor tre ud af fire forventer en nedgang i årets eksport.

Det viser en rundspørge vedrørende eksporten foretaget af brancheorganisationen TMI blandt virksomheder i industrien.

– Der bliver stadig mere tydeligt, at corona-krisen rammer eksportvirksomhederne hårdt. Det gælder også virksomheder i træ- og møbelindustrien, hvor godt en tredjedel af omsætningen kommer fra eksport. Mange jobs i vores branche er afhængige af eksporten, fortæller branchedirektør Annette Christensen.

Dansk Industri peger i sin analyse på, at tilbagegangen især bliver stor på de vigtige eksportmarkeder i Europa og USA.

– Det er bekymrende, at vi kan konstatere, at det især er på de største eksportmarkeder, at væksten forventes at tage et voldsomt dyk. Derfor er det helt afgørende at sætte ind nu for at styrke dansk eksport, lyder det fra branchedirektøren.

Det viser rundspørgen:

  • Tre ud af fire træ- og møbelvirksomheder med eksport forventer en nedgang i eksporten i 2020. Og seks ud af ti forventer, at nedgangen bliver på mere end 10 pct.
  • Blandt de virksomheder, der forventer en nedgang i eksporten, forventer 17 pct., at eksporten først kommer tilbage på sammen niveau som før krisen i løbet 2022. 55 pct. forventer, at eksporten i løbet af 2021 kommer tilbage på niveauet før krisen.
  • Kun hver sjette træ- og møbelvirksomhed forventer, at virksomhedens eksport er tilbage på samme niveau som før krisen, når markederne åbner igen eller i løbet af andet halvår 2020.
  • Mange virksomheder arbejder hårdt for at genskabe eksporten til de markeder, hvor de oplever tilbagegang og en del søger at styrke eksporten ved at udvide til nye markeder.
  • Samtidig introducerer mere end hver tredje virksomhed i træ- og møbelindustrien nye varer og tjenester for at styrke eksporten. Knap hver fjerde etablerer nye distributionskanaler, herunder eksempelvis salg via e-handels platforme og aftaler med nye agenter og distributører. Og hver sjette virksomhed i branchen satser på at fremtidssikre eksporten ved at udvikle en ny bæredygtighedsstrategi.

TMI’s rundspørge viser imidlertid også, at branchen er klar til at tage kampen op og om nødvendigt gå ad nye veje for at overleve. Eksempelvis søger hver sjette virksomhed at fremtidssikre eksporten ved at satse på bæredygtighed.

– Mange virksomheder kæmper hårdt for at genoplive eksporten til eksisterende markeder. En del virksomheder arbejder samtidig målrettet på at komme ind på nye markeder ved at introducere nye produkter eller etablere nye distributionskanaler, fortæller Annette Christensen.

Artiklen er en del af temaet Corona-virus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14