23948sdkhjf

Sidemandsoplæring og flere gule biler: Sådan er Optimera blevet til Davidsen

Det er syv måneder siden, 17 sjællandske Optimera-forretninger skiftede ejer, navn og farver, da byggecenterkæden blev opkøbt af familieejede Davidsens Tømmerhandel. Natten over voksede den 75 år gamle trælastforretning dermed til dobbelt størrelse, men gennem mentorordninger og en dedikeret organisatorisk indsats er man på lidt mere end et halvt år så godt som i mål med en vellykket integration.

– Vi er i hvert fald i mål forstået på den måde, at vi har integreret forretningerne rent systemmæssigt, så vi nu har fælles it-system og fælles sortiment, markedsføring og branding, fortæller Henrik Clausen, adm. direktør i Davidsens Tømmerhandel.

Det lykkedes således også for Davidsen at afholde alle engangsomkostninger til integrationen i sidste regnskabsår, hvor manøvren tegnede sig for en udgift på godt 10 millioner.

– Tilbage er at fuldende den kulturelle integration, som vi også allerede er godt i gang med; men det er naturligvis en længere proces, og vi har stor respekt for den opgave det er at få forenet de to kulturer, fortæller Davidsen-direktøren.

Mentorforretninger med sidemandsoplæring
Når Henrik Clausen skal forklare, hvordan virksomheden så hurtigt er lykkedes med at skabe en integreret forretning, starter og slutter det med medarbejderne.

– Der er ingen tvivl om, at når vi kan integrere en virksomhed som Optimera på så kort tid, så er det, fordi vi har en organisation og nogle medarbejdere, der for det første er enormt omstillingsparate og for det andet sindssygt dedikerede, slår han fast.

En stor del af arbejdet med at samle forretningen har da også ligget i organisationens yderste led.

– Vi lavede en model, hvor hver ny butik blev koblet på en eksisterende mentorforretning, og hver ansat fra Optimera fik tildelt en mentor fra den tilkoblede Davidsen-butik; ad den vej er de blevet sat ind i alt fra it-systemet til hele vores driftshåndbog, og har på den måde også fået hjælp til at forstå vores virksomhedskultur, forklarer Henrik Clausen.

En samlet region
Mens butiksmedarbejderne har terpet it og kultur, har man fra ledelsens side haft fokus på at etablere et meget tæt samarbejde mellem de nyerhvervede sjællandske lokationer.

– En del af planen har været at etablere Sjælland som én region, så afdelingerne derovre arbejder tæt sammen under en regionsdirektør, fortæller Henrik Clausen og uddyber:

– De enkelte afdelinger bearbejder fortsat hver deres lokalområde, men når vi ser mod København og Sjælland generelt, tror vi, at vi med fordel kan kigge lidt mere samlet på det, da samarbejdet her er ekstra vigtigt, fordi rigtig mange af vores håndværkskunder også arbejder på tværs af området.        

Flere gule biler
Henrik Clausen fremhæver desuden logistik og distribution som et område, der har krævet ekstra opmærksomhed i forbindelse med overtagelsen.

– Vi har investeret et ganske stort millionbeløb i vores lastbilpark, fordi vi tror på, det er afgørende at vi kan yde service helt ude på pladsen, lyder det fra Davidsen-direktøren.

Hvor Optimera havde outsourcet en del af distributionen, er Davidsen i gang med at tage den del retur med egne chauffører.

– Det er en erfaring, vi har gjort os gennem mange år, at den medarbejder, der møder kunden ude på pladsen, er rigtig vigtig for os, og den relation vil vi meget gerne holde fast i, ligesom det er vigtigt, at vi dermed får kontrol over den sidste del af leverancen, forklarer Henrik Clausen.

Og måske de gule biler også kan hjælpe lidt på kendskabsgraden for en relativt ny spiller i det sjællandske.

– Vi har i hvert fald markeret dem tydeligt, så man er ikke i tvivl om, at vi er der, slår trælastdirektøren fast.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085