23948sdkhjf

Designa – nu med ’tempel’

Køkkenbutik i Silkeborg har samarbejdet med kunstnere for at give kunderne én på opleveren. Initiativet er led i et forskningsprojekt, som Videncenter for Design & Business står i spidsen for.
Artiklen er udlånt af Videncenter for Design & Business, VIA University College

Køkkenbutikken Designa i Kjellerup ved Silkeborg har fået et tempel! Det er udviklet i samarbejde med kreative talenter fra kunstnergruppen Detours og får kunderne til at spærre øjnene op.

Det såkaldte Designa-tempel er udformet som en skulptur, hvor dét at købe køkken kombineres med kunst. Templet fremviser på én gang 12 forskellige køkkenlåge-fronter, som kan købes hos Designa, og en masse kunstnerisk ’gak’ i form af køkkenskabe med noget uventet indeni.

Der er fx ’Fakirens boks’, hvor der er limet søm op på alle de fire flader med den spidse ende udad. I et andet af templets skabe findes en lydinstallation, hvor kunderne kan aktivere 18 forskellige små lydsekvenser fra Designas fabrikation af køkkener. I templet findes desuden fx skabe med ’Madam Blå’ og ’Mormors stel vendt på hovedet’.

Det nye, håndbyggede kunstværk bliver stående som en fast installation i butikken. Men templets indhold ændres løbende, så kunderne hele tiden bydes på nye sanseindtryk.

Ønsker at skille os ud
- De fleste køkkenbutikker ligner hinanden. Derfor ville vi gerne lave noget utraditionelt, som skiller os ud fra mængden. På den baggrund gik vi i samarbejde med kunstnergruppen Detours. Målet var at blive udfordret. Med Designa-templet har vi helt sikkert taget et skridt i den innovative retning, og vi kan sagtens finde på at søsætte flere kunstneriske tiltag fremover, forklarer salgs- og marketingchef Jørgen Adelgaard fra Designa.

Allerede nu er der særdeles positive erfaringer med, hvordan kunderne tager imod templet. Den typiske reaktion er, at folk smiler og griner, når de kigger ind i skabene med det uventede indhold. Samtidig får kunderne god inspiration til køb af køkken ved at kigge på de fronter, der er sat op på templets yderside. Og endelig er erfaringen, at templet giver et godt afsæt til dialog mellem butikkens personale og kunderne – fordi templet er noget helt unikt i en køkkenbutik.

Farver, lyd, lys og duft
Designa blev inspireret til at samarbejde med kunstnergruppen Detours gennem Videncenter for Design & Business ved VIA University College, som står i spidsen for et forskningsprojekt kaldet Sensorial Shopping.

Sensorial Shopping er et projekt, der tester, hvad butikker kan få ud af at skabe ekstra gode oplevelser for kunderne ved at arbejde kreativt med sanseindtryk, bl.a. farver, former, billeder, lyd, lys og duft. I projektet indgår køkkenproducenten Designa i Kjellerup ved Silkeborg samt modevirksomheden Bruuns Bazaar, tøjdesigneren Bibi Chemnitz og kunstnergruppen Detours i Aarhus.

- Detailhandlen har det rigtig svært økonomisk – bl.a. som følge af finanskrisen og flere køb over internettet. Derfor skal der noget særligt til for at tiltrække kunderne og skabe ekstra omsætning i butikkerne. I den forbindelse er begrebet Sensorial Shopping meget relevant. Forbrugerne vil gerne have ’én på opleveren’, når de shopper, viser alle erfaringer med Sensorial Shopping fra udlandet. Derfor giver det stort udbytte, når butiksfolk trækker kreative talenter ind i konceptudviklingen, forklarer Dorrit Bøilerehauge, der er chef for Videncenter for Design & Business.

Også multikunstneren Mads Peter Laursen fra Detours ser et stort potentiale i at pirre forbrugernes sanser på indkøbsturen:

- Samarbejdet med Designa har været rigtig interessant. Det er super godt at opleve, at kunst og butiksdrift sagtens kan gå hånd i hånd. Mit håb er, at templet vil få flere kunder til at komme i butikken og til at huske den som et sted, hvor der er gjort noget særligt for at skabe oplevelser, siger Mads Peter Laursen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08