23948sdkhjf

Flügger har det svært i Danmark

I løbet af det sidste halve år har Flügger-koncernen formået at løfte sin nettoomsætning med 10 %. Men det det danske marked går trægt, og samtidig halter indtjeningen.
Verden vokser – Danmark står stille.

Nogenlunde sådan lyder konklusionen hos Flügger ovenpå koncernens behandling af sit regnskab for første halvår af 2011/12.

Totalt set er nettoomsætningen steget med 10 % til 975 mio. kroner – heraf 467 mio. kroner i 2. kvartal. Bruttoresultatet er øget fra 513 til 535 mio. kroner, men indtjening har til gengæld svært ved at følge med. Således er overskuddet efter skat faldet med næsten 33 mio. til 55,7 mio. kroner.

Ekspansiv strategi i Norge og Sverige
Danmark er fortsat det største marked, men på grund af beskeden vækst i hjemlandet er de andre nordiske lande rykket tættere på. Flügger har i perioden omsat for 378 mio. kroner i Danmark – en vækst på 2 % – mens det svenske marked er vokset med 7 % til 358 mio. kroner. I Norge er Flügger vokset med hele 27 % til 149 mio. kroner.

Væksten i Norge og Sverige hænger sammen med en særdeles ekspansiv strategi, hvor der i 2011 er købt fem konkurrentbutikker på det svenske marked og 15 butikker på det norske.

- Med de foretagne opkøb er Flügger tæt på at være i mål med at være lige så stærkt repræsenteret i Sverige og Norge som i Danmark, hvor Flügger er det førende brand inden for dekorativ maling og tapet, vurderer koncernen i sin halvårsrapport.

Uden for Norden – dvs. primært Polen og Kina – havde Flügger en markant salgsfremgang, 34 % mere end sidste år, som igen var 47 % over året inden.

Højere omsætning – lavere indtjening
Flügger-ledelsen var indstillet på, at ekspansionen ville koste på bundlinjen. Stærkt stigende råvarepriser, som det ikke har været muligt at få overført til markedet på kort sigt, samt væsentlige meromkostninger til distribution har imidlertid medført, at indtjeningen har været lavere end forventet.

Flügger har iværksat nye omkostningsbesparelser og er i gang med yderligere effektiviserings­tiltag, men da disse først giver effekt efter 3 -6 måneder, erkender koncernen, at forretningsårets primære driftsresultat EBIT vil lande på 50 mio. kr., hvilket er væsentligt mindre end tidligere forventet.

- Man kan til gengæld se frem til en pæn salgsfremgang. Nettoomsætningen voksede med 8 % i 1. kvartal, 11 % i 2. kvartal samt ligeledes 11 % i november måned, som er første måned i 3. kvartal, fremhæver Flügger.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094