Jysk skruer op for butiksændringer i milliardklassen
Det har taget tre år at ombygge og modernisere 400 af Jysk-kædens butikker. Nu skruer topchef Jan Bøgh op for blusset i det, der ender med at blive en meget stor investering.
Det fortæller han i et interview med Wood Supplys søstermedie RetailNews.
I efteråret 2017 gik Jysk i gang med at ombygge de første butikker under det nye koncept Jysk 3.0. Det skal gøre butikkerne lysere, pænere og mere overskuelige.
- Nu er vi klar til at rulle det store skyts ud. Det er en stor og vigtig investering, siger Jan Bøgh.
Folk skal ned i butikkerne
Hver ombygning og modernisering koster mellem 1,5 og 2 mio. kr., fortæller topchefen. Dermed er der tale om en milliardinvestering for Jysk-kæden, som er ejet af moderselskabet Lars Larsen Group.
- Vi er nødt til at sikre, at alle Jysk-butikker er opdaterede og lever op til kundernes krav. Det er afgørende, hvis man vil lykkes med fysisk detailhandel, siger Jan Bøgh.
Jysk har næsten 3.000 butikker fordelt på 51 lande. Alle nye butikker de seneste år er opbygget efter det nye koncept. Men en lang række ældre Jysk-butikker står foran en makeover.
Jysk har eksisteret siden 1979 og har i dag næsten 3.000 butikker fordelt på 51 lande.
200 af butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder, f.eks. i Kuwait, Thailand, Vietnam og de baltiske lande.
Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, hvor stifterens søn, Jacob Brunsborg, er formand.
Jysk omsætter årligt for over 30 mia. kr.
Selvom nethandlen fylder mere og mere – og især har fået et løft under coronakrisen – står Jysks butikker fortsat for 90 pct. af kædens samlede omsætning.
- Nogle retailere begår den fejl, at de opstiller mål for, hvor meget deres onlinehandel skal fylde. Hos os ser jeg helst, at den fylder så lidt som muligt. Jeg vil hellere have folk ned i butikkerne, siger Jan Bøgh.
Ingen nye lande før 2023
Han understreger, at Jysk også satser digitalt. Men det er i en kombination med de fysiske butikker – blandt andet via click and collect, hvor kunder kan købe online og afhente varerne i butikken.
For år tilbage lancerede Jysk desuden netsalg af det fulde sortiment af for eksempel skandinaviske møbler, som ikke er del af det lokale koncept på en række europæiske markeder.
Kernen i Jysk er stadig den fysiske butik, understreger Jan Bøgh. Han forventer at åbne 150 nye butikker i det kommende år, men det bliver ikke på nye markeder. Det er sat i bero indtil 2023.
Til den tid er Tyrkiet og Israel i kikkerten.