Jysk leverer rekordregnskab
Jysk har slået rekord med et overskud på 3,6 mia. kr. før skat og en omsætning på 30,4 mia. kr. viser de nøgletal for året, som linnedgiganten netop har offentliggjort.
– Først og fremmest vil jeg gerne takke alle medarbejderne i Jysk. De har ydet en flot indsats i en vanskelig periode med mange ændringer internt i Jysk og mange eksterne ændringer som konsekvens af coronapandemien, siger topchef Jan Bøgh i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.
Det er det første år, hvor hele Jysk har været drevet som én virksomhed efter sammenlægningen af Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager, som blev gennemført per 1. september 2019.
Færre investeringer
Som mange andre virksomheder har Jysk haft udfordringer som følge af coronapandemien. Den har blandt andet betydet, at over 2.000 butikker i foråret var tvangslukket som konsekvens af restriktioner. Jan Bøgh vil imidlertid hellere fokusere på de faktorer, som Jysk selv kan gøre noget ved.
– Vi er blevet udfordret af konsekvenserne af coronavirus, og vores førsteprioritet har selvfølgelig været at prioritere sikkerheden for vores kunder og medarbejdere. Men det har også været vigtigt, at coronavirus ikke tager flere ressourcer end nødvendigt. Jysk skal jo være her i mange år fremover, og derfor er det vigtigt, at vi også har været i stand til at investere, så vi står godt rustet til en fremtid, hvor coronavirus ikke længere tager al opmærksomheden, siger topchefen, der da også peger på en bagside af medaljen med hensyn til det seneste års succes.
En af forklaringerne på det rekordstore overskud er nemlig, at der har været skruet ned for investeringerne.
– Det var helt simpelt ikke muligt at gennemføre alle de planlagte butiksaktiviteter, hvilket selvfølgelig har en positiv effekt på resultatet, fordi vi har investeret mindre end planlagt i vores fysiske butikker. Det betyder imidlertid også, at der er ekstra fokus på at gennemføre så mange investeringer som muligt i dette regnskabsår, siger Jan Bøgh.
Mindst 150 nye butikker
Investeringsplanerne for indeværende år byder således på åbningen af mindst 150 nye butikker, og ifølge koncerndirektøren har coronakrisen understreget fordelene ved både at have fysiske butikker og mange forskellige muligheder for onlinehandel.
Ligeledes mener han, at de seneste års udfordringer har tydeliggjort styrken ved Jysks forretningsmodel med mange mindre butikker og stærke lokale organisationer.
– Jeg mener roligt, man kan sige, at vi gennem det seneste år for alvor har set styrken af vores forretningsmodel. Ikke kun i forhold til at udnytte vores stærke lokale landeorganisationer. Det gælder også i forhold til at kontrollere vareflowet under meget uforudsigelige omstændigheder og i forhold til at flytte kunderne fra fysiske butikker og over til vores click & collect og onlineløsninger, så vi har kunnet holde salget oppe, selv da hovedparten af vores butikker var lukket, lyder det fra Jan Bøgh.