Hammel satser på individualitet og ny teknologi
Hammel Furniture er taget til Stockholm med to nye produktserier og en nyudviklet ipad-applikation. Det skal sikre fortsat fremdrift på de vigtige nærmarkeder i Skandinavien.
I januar var der verdenspremiere på de nye møbler under imm Cologne, og i denne uge er det så de besøgende på Stockholm Furniture & Light Fair, der får mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med Hammels nyheder, der er skabt ud fra nøgleordene individualitet og multifunktionalitet.
- Tanken med BookCase er, at du skal kunne sætte et møbel sammen helt individuelt efter kundens ønsker. Det er et møbel, der kan gå til alle husets rum, fortæller key account manager Lars Frandsen, da Wood Supply lægger vejen forbi Hammels stand i Hal C.
- Vi har indgået eneaftale med Idemøbler om salget i Danmark og er i dialog med flere større kæder med henblik på de øvrige skandinaviske markeder også. Vi tager det op i produktionen til levering i april/maj på det danske marked. Danmark skal drive det i gang, og så kommer de andre markeder hen ad vejen, fortsætter Lars Frandsen.
Sverige og Norge er de vigtigste eksportmarkeder
Det andet nye koncept; ”Wall” er udviklet til de hjem, hvor der ikke er så meget plads. Idéen er enten at integrere hjemmekontoret i reolen, med plads til pc og printer, eller at kombinere opbevaring og tv-møbel. Reolen har vendbar bagbeklædning – igen ud fra intentionen om at skabe et individuelt møbel.
- Det her er ikke lagt ind i produktionsplanen endnu. Vi afventer responsen her fra messen, men det ser lovende ud. Der er god interesse for det, fortæller Lars Frandsen.
Så jeg kan forstå, at I er kommet godt fra start heroppe?
- Det må man sige. Men i og med at vi også havde de nye produkter med i Köln, og gjorde meget af fodarbejdet dernede, så er der kortere vej til aftalerne her i Stockholm. Vi oplever mange gange, at det lige skal hjem og vende, før man er klar til at træffe beslutningerne, lyder vurderingen fra Lars Frandsen.
Hammel Furniture har udstillet i Stockholm i en del år. Ifølge Lars Frandsen er det en vigtig messe for virksomheden, fordi man her kan nå ud til alle de enkeltbutikker, som virksomhederne arbejder med i Skandinavien. Sverige og Norge er helt klart de vigtigste eksportmarkeder, understreger Lars Frandsen, der har en baggrund hos Gangsø og flyttede med, da Hammel overtog Gangsø.
Ny teknologi er vejen frem
Samtidig med udviklingen af de nye møbler har Hammel og ByKato også lanceret en applikation til ipad. Den giver kunden mulighed for at sammensætte sin egen bogkasse, og kunden får herefter en liste frem med mål, pris, varenummer osv., som kan sendes videre til butikken via e-mail.
- Det er et simpelt og godt lille værktøj – både for sælgerne i butikken, men også for slutkunden, som på den måde kan være aktiv hele vejen igennem processen, siger Lars Frandsen og understreger, at det igen er med til at understøtte ambitionen om at tilbyde valgfrihed og individualitet.
- Det er helt nyt for os at bruge denne form for teknologi. Det har været et stort skridt og har kostet mange ressourcer at udvikle sådan en applikation. Men det er blevet taget rigtigt godt imod. Vores kunder kan godt se, at det er vejen frem i butikkerne. I og med at vi har flere lidt mere komplicerede produkter, så er Ipad’en genial til at skabe overskuelighed. Derfor kan fx vores Mistral-program være næste skridt. Nu har vi fået taget hul på det, slutter han.