23948sdkhjf

Grøn gamechanger sætter tørre tal på bæredygtig ormegård

Da Jakob Aaen i rollen som International salgschef for FDB Møbler i fjor skulle på en charmetur til Tyskland for at fortælle om alle virksomhedens grønne initiativer, bad han sin kollega Anders Koefoed om et par slides med de vigtigste punkter. 

– Så sendte han mig 78 sider med alle mulige forklaringer og nuancer, og så kunne jeg jo godt se, at der virkelig var behov for at bygge bro mellem de bæredygtige tiltag og det kommercielle, fortæller Jakob Aaen, der sammen med Anders Koefoed står bag den nystiftede virksomhed Målbar. 

Sådan virker Målbar

Målbars værktøj, som kunder køber sig adgang til på abonnementsbasis, bor i ”skyen”, hvor det konstant holdes opdateret med de nyeste data om eksempelvis klimabelastning fra de enkelte landes energimix verden over.  

Værktøjet kan beregne et konkret møbels klimaudledning på tre præcisionsniveauer. Jo dybere man går ned i beregningen, jo mere præcist bliver resultatet, og de generiske data, der bruges på de første niveauer, er konservativt beregnet, således klimaudledningen typisk bliver mindre, jo mere præcist den beregnes.  

Niveau 1: Her skilles møblet ad og de forskelle materialer vejes, ligesom der angives eventuel overfladebehandling og hvorvidt de træbaserede materialer er certificeret med eksempelvis FSC-mærket. På baggrund af generisk data udregner værktøjet klimaudledningen i CO2-ækvivalenter.  

Niveau 2: Her medtages beregninger af materialespild samt alle transportled. 

Niveau 3: På sidste niveau dykkes yderligere ned i leverandørkæden. Her tages højde for faktorer som underleverandørers energi- og ressourceforbrug, affaldshåndtering samt specialmaterialer mv.  

Målbars værktøj er indtil videre blevet benyttet af blandt andre Holmris B8 og den unge møbelvirksomhed Takt. 

Håbet er, at Målbar kan blive netop den brobygger, der kan supplere års gode intentioner med konkrete data, så producenter og designere såvel som indkøbere kan få tal på, præcist hvor meget et specifikt møbel har belastet klimaet.  

– Indtil nu har det været en ormegård af kommunikation, hvor nogle aktører har fokuseret på et, og andre på noget andet – med det her værktøj får vi mulighed for at skrælle al støjen i bæredygtighedsdiskussionen væk og få nogle helt konkrete tal og data på diverse påstande, forklarer Jakob Aaen. 

Slut med at sammenligne æbler og flodheste 

Gennem de senere år er stadigt flere møbler blevet certificeret med alt fra EU-Blomsten til Svanemærket, og certificeringerne er bestemt af det gode, lyder vurderingen fra de to Målbar-stiftere.  

– I min tid hos FDB Møbler stod jeg for at få de første produkter Svanemærket, og der ligger mange gevinster i mærkningsordningerne, også i forhold til klimahensyn, understreger Anders Koefoed, før han peger på en afgørende mangel ved de tilgængelige certificeringer. 

– Problemet er, at klimabelastningen fra møbler primært knytter sig til materialerne, og du kan få Svanemærket alle de mest anvendte materialer. Det betyder, at man kan certificere en aluminiumsstol, selvom aluminium er et materiale der ofte medfører stor udledning. Dermed kan købere komme i en situation, hvor de skal vælge mellem en certificeret aluminiumsstol eller en ucertificeret stol af træ, og her vil aluminiumsstolen få svært ved at blive et bedre valg for klimaet, fortæller Anders Koefoed, der har ingeniørbaggrund og i Målbar-regi betegnes som den tekniske nørd, mens Jakob Aaen er manden med de kommercielle briller.  

Og set igennem dem er der også meget at hente på det nye værktøj. 

–  Hvis det her skal slå igennem i vores branche, er det afgørende, at det er kommercielt effektivt, for hvis det ikke giver brandværdi, vil den store brede masse miste interessen, vurderer han, og peger på, hvordan værktøjet giver mulighed for at tale et fælles sprog om noget, der på mange områder hidtil har været luftigt og svært at konkretisere.  

– Eller sagt på en anden måde, så er vi færdige med at sammenligne æbler og flodheste, lyder det.  

Næste skridt for dansk design 

Målbars værktøj har været undervejs i omkring tre år, primært grundet vanskelighederne i at fremskaffe livscyklusdata for alle de materialer og produktionsprocesser, som beregningerne bygger på. Derudover har der været behov for en del kundetilpasninger, idet værktøjet nu kan anvendes af alle dele af branchen, såvel retail- som kontraktfokuserede.

Officielt blev virksomheden stiftet den 1. april, og de første otte måneder er gået over al forventning.  

– I virkeligheden er det nok meget fair at sige, det har været fuldstændig overvældende, lyder det fra Jakob Aaen, der fremhæver, at interessen har været stor fra alle led i branchen. 

– Vi har projekter i gang i alle led, lige fra designere, der vil tænke det ind allerede i udviklingsprocessen over store brands til professionelle indkøbere, forklarer han og peger på, at Målbars succes afhænger af forskellige parametre.

For hvert enkelt projekt gælder det, at succesen afhænger af et tæt og tillidsbaseret samarbejde med den fulde leverandørbase, da leverandørerne spiller en central rolle i at dokumentere de detaljerede produktionsdata, der kræves for den størst mulige præcision, mens der i et større billede er behov for, at der opnås en bred interesse for værktøjet.

– Vi leverer en hel masse værdi og indsigt allerede i dag, men jo flere, der kommer med, jo større bliver værdien, fordi det betyder, at man vil kunne sammenligne produkter på kryds og tværs af typer såvel som producenter.

Og Jakob Aaen og Anders Koefoed tror på, at værdien med tiden kan vokse sig rigtig stor – og langt ud over Danmarks grænser.  

– Skal vi løfte det op i det helt store billede kommercielt, så har Danmark en rigtig stærk design-position, og vi skal blive ved med at tale om Arne og Børge og Verner, men vi skal tilføje et ekstra lag, og med det har kan vi for alvor tage førerpinden, vurderer Jakob Aaen, der håber, at Målbars værktøj med tiden kan blive en ratificeret, global standard.  

– Men vi starter i Danmark og holder fast i det tætte samspil med branchen, som er helt afgørende, hvis det for alvor skal blive en succes, slår han fast.  

 Vil du høre mere om Jakob Aaen og Anders Kofoeds arbejde med Målbar, er de to inden længe at finde som gæster i et afsnit af podcasten Bæredygtig Business. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109