23948sdkhjf

Messe-naboskab blev til eksportsamarbejde

Bordproducenten Bruunmunch og tæppevirksomheden 7 Signs er gået sammen om eksport til Norge – flere andre markeder er også i kikkerten.
- Det er hårdt at være alene om opgaven, så hvorfor ikke gøre arbejdet sammen? Det giver bedre chancer for at få en fod inden for.

Sådan siger Jacob Munch – den ene af indehaverne af Esbjerg-virksomheden Bruunmunch, der siden 2009 har fremstillet spise- og sofaborde til den eksklusive ende af boligmøbelmarkedet.

Han hentyder her til sit nye eksportsamarbejde med tæppeproducenten 7 Signs fra Bredsten, der fremstiller og sælger designtæpper til boligen, ofte med brug af utraditionelle materialer som bildæk, cykelslanger, bananfibre og silke.

Forhandleraftaler med 10 møbelhuse
De to unge designbrands havde nabostande på Formland-messens møbelsektion i august 2011. Kemien var god mellem indehaverne, og da det også viste sig, at begge virksomheder gik med planer om at gå i gang med eksportsalg, kom snakken snart ind på mulighederne for at samarbejde på dette felt.

- Efter lidt research valgte vi at starte på det norske marked og besøgte en række forhandleremner i løbet af efteråret 2011. Vi blev positivt overraskede ved at konstatere, at kundetrafikken i de norske designmøbelbutikker er langt større end i de danske, og at købelysten er tilsvarende højere, fortæller Jacob Munch.

Det konkrete resultat af eksportsamarbejdet er nu, at Bruunmunch og 7 Signs i fællesskab har lavet forhandleraftaler med 10 designmøbelhuse fordelt i de større norske byer. Blandt møbelhusene kan nævnes Tannum i Oslo, Haukaas i Stavanger og Inside Design i Bergen.

Tænk ud af boksen
I tider som disse kan det være svært for mindre virksomheder at løfte hele byrden alene, når det gælder opstart på nye markeder. Derfor kan Jacob Munch kun anbefale, at man tænker lidt ud af boksen og allierer sig med andre virksomheder, der har produkter som kompletterer ens egne i et fælles koncept.

- Det letter byrden for den enkelte virksomhed, når man kan deles om arbejdet og omkostningerne, siger han.

Selv er Bruunmunch og 7 Signs på udkig efter flere samarbejdspartnere, der kan supplere makkerskabets nuværende sortiment på eksportmarkederne. Man er særligt interesseret i at få kontakt til en belysningsvirksomhed samt en producent af spisestuestole.

I løbet af 2012 håber Bruunmunch og 7 Signs også at kunne tage hul på markedet i Sverige, hvor målet er at komme ind i 10-15 designmøbelhuse, samt i Finland, hvor man satser på at få en forhandleraftale med en førende kæde af designbutikker. Og lidt længere ude i fremtiden kunne Schweiz meget vel være den næste arbejdsmark for nye fælles eksportaktiviteter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084