Sociale medier rykker ind i møbelbranchen
Direktører fra 23 virksomheder har ladet sig interviewe om tidens udfordringer. Det har dannet grundlag for en ganske interessant analyse. I dag sætter vi fokus på de sociale medier.
Årets analyse fremhæver blandt andet de nye kommunikationsplatforme – herunder Facebook og andre sociale medier – som et område, hvor virksomhederne ser et behov for at udvikle sig.
- Der er en ret stor spændvidde i, hvor langt virksomhederne er, når det handler om digitalisering. Men nogle af de mellemstore er ganske langt, omend de fortæller, at udfordringen er kæmpestor, og skridtene de tager derfor korte, lyder det blandt andet i analysen.
At kende nogen, som kender nogen
TEKO's analyseresultater indikerer i høj grad, at møbel-, mode- og livsstilsbranchen ønsker at blive bedre til at bruge sociale medier som Facebook, Linkedin og blogs. I fremtiden vil virksomhederne bruge de sociale medier til at skabe netværk og til at produktudvikle – i dialog med forbrugerne.
Eksempelvis planlægger flere virksomheder at inddrage Facebook-brugere i at navngive nye produkter og til at tilkendegive, hvilke farver de foretrækker et nyt design i, eller hvilke nye produkter de efterspørger.
Jens Geersbro fra Copenhagen Business School kan godt forstå, hvorfor virksomhederne har stor opmærksomhed på de sociale medier.
- Sociale medier er meget mere end Facebook og LinkedIn. Det er en tankegang, hvor man forstår at udnytte sine kunders netværk – at nogen kender nogen, som kender nogen. Det har man altid med fordel kunnet gøre inden for B2B, og disse nye medier skaber jo et vældig stort potentiale, siger han.
Kunsten er at gøre det klogt
Virksomhederne har kastet sig hovedkulds ud i legen med de nye medier, og det skaber udfordringer. Alle platforme er tydeligvis i brug – også selv om virksomhederne egentlig er i tvivl om, hvordan de bedst bruges. Ifølge TEKO er der generelt stor rådvildhed om, hvad man skal gøre – og undlade at gøre.
- Vi får brug for viden om sociale medier og nethandel og vil benytte os af konsulenter inden for områderne, siger Managing Director Bjørn Thygesen fra Montana blandt andet i analysen.
Han er langt fra den eneste, der efterspørger viden på området. Også Lisbet Steen fra Fritz Hansen fortæller om, at nye initiativer afprøves i bestræbelserne på at komme tættere på kunden:
- Man kan lave VIP-club og loyalitets-club. Vi kommer først nu på banen med det, men det vil komme til at fylde meget fremover, og vi kan se, at vi har stigende kontakt med slutbrugeren via vores loyalitetsklub. Ny markedsføring som aldrig har været anvendt før. Vi kender ikke den nye målgruppe og skal først til at lære det, siger hun.
Gør ikke som bankerne
Men kunsten er at gøre det klogt. Apps til mobiltelefoner og tablets er fx oplagte at udvikle, men det skal være på en måde, så de ikke straks efterlignes af konkurrenterne, påpeger Jens Geersbro.
- Den fejl gjorde bankerne jo, da de lancerede apps, som blot var påhæng til noget, som fandtes i forvejen. De lod sig drive af, hvad der i forvejen var muligt, og så smed de alle sammen det samme produkt på markedet. Det gælder om at skabe noget unikt. Noget mere end det, de andre gør. Tænk brugen af ny teknologi ind i forhold til virksomhedens eksisterende kunder og produkter og sørg for, at det bliver en reel satsning i virksomheden og ikke kun et ligegyldigt add-on, siger han.
Læs også: Møbelbranchens udfordringer anno 2012
Læs mere på mandag…
I TEKO-analysen er 23 virksomheder øverste ledelser blevet spurgt ind til ’aktuel temperatur’, ’fremtidsvisioner’, ’innovationsmetoder’, ’viden- og kompetenceudvikling’ og ’kommunikation/branding og kunder’.
Analysen har identificeret en række gennemgående temaer, som kan få stor betydning for virksomhederne i de kommende år; nye medier, innovation, den nye generation af medarbejdere samt storytelling. Læs med her på Wood Supply, hvor vi i disse dage sætter fokus på temaerne.