Kontorkæmpe vinder fire år mere som kommuneleverandør
Danmarks største leverandør af kontormøbler, Scan Office, har sikret sig endnu en udbudssejr. Denne gang på SKI-aftalen 50.30 Møbler, hvilket betyder, at en lang række af landets kommuner de næste fire år skal fortsætte med at handle hos kontormøbelleverandøren, der også de seneste fire år har været partner på rammeaftalen.
– Så både os, kommunerne og SKI ved, hvad vi går ind til, og jeg er glad for, at det kan fortsætte, for vi har haft et rigtig godt samarbejde, lyder det fra Finn Viggo Nielsen, adm. direktør i Scan Office.
I alt er der 1544 møbler at finde på den nye aftale, som 90 organisationer ifølge SKI, Staten og Kommunernes Indkøbsservice, har tilsluttet sig. Med udbudssejren er Scan Office nu den primære leverandør af kontormøbler til både stat og kommuner, da koncernen i december også landede den statslige rammeaftale 50.31.
– Jeg forventer, at den her aftale kommer til at betyde en tilsvarende omsætning på omkring 100 mio. kr. årligt, fortæller Finn Viggo Nielsen med henvisning til den statslige aftale.
Hvor Scan Office på den statslige aftale har fået rollen som primær leverandør, med Holmris B8 og Paustian som sekundære leverandører, er der med den kommunale aftale 50.30 valgt en eneleverandør, som de tilmeldte kommuner forpligter til at købe de udbudte produkter hos.
– Det stiller i sagens natur lidt større krav, fordi kunden ikke kan gå et andet sted hen, så det vi gør, skal virkelig være i orden, forklarer Finn Viggo Nielsen.
Et grønnere udbud
Som noget nyt er der i udbudsmaterialet lagt stor vægt på miljøhensyn og bæredygtighed, og tilbuddene er evalueret på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”, hvor underkriterierne pris og kvalitet er blevet vægtet med henholdsvis 60 og 40 procent.
– Når man ikke udelukkende vurderer på prisen, så kommer der også fokus på, at møblerne kan holde længere, og det, synes jeg, er den rigtige tankegang, hvis man vil gøre op med den smid væk-kultur, der har været, lyder det fra Finn Viggo Nielsen.
Et andet tiltag i den bæredygtige retning er muligheden for at købe brugte møbler via aftalen, hvilket også vækker begejstring hos Scan Office-direktøren.
– Vi har allerede godt gang i salget af brugte møbler, hvor vi er oppe at sælge for et tocifret millionbeløb og i pæn fremgang, og at det offentlige nu også får mulighed for at tage den del ind, tror jeg, vil forstærke efterspørgslen, vurderer han.