23948sdkhjf

Møbelproducent og arkitektfirma genopliver gamle klassikere

I et samarbejde mellem interiørvirksomheden WeDoWood og arkitektfirmaet Friis & Moltke har sidstnævntes originale R. Randers-kollektion 600 fra starten af 70’erne fået en design- og materialemæssig overhaling og er nu igen klar til at se dagens lys i en opdateret udgave.

– Jeg har meget længe gået med overvejelserne om at relancere lige præcis den her serie, og nu tror jeg, tiden er moden, fortæller Mikkel Bahr, designchef og partner hos Friis & Moltke.

Samme overvejelser havde længe rumsteret hos Klaus Jorlet, adm. direktør og indehaver af WeDoWood, der stiftede bekendtskab med kollektionen under sin tid som salgschef i det tyske.

– Her blev jeg som sælger for R. Randers ret forelsket i Friis & Moltkes designs helt generelt, og lige præcis den her kollektion kunne jeg rigtig godt tænke mig at videreføre, fortæller direktøren, der dog ikke fandt en oplagt mulighed før nu.

– Vi har haft et rigtig godt år hos WeDoWood, så der er plads til at gøre lidt mere nu. Derfor begyndte jeg at kigge efter, hvem der sad med rettighederne til serien i dag, fortæller Klaus Jorlet om begyndelsen på samarbejdet, som også Mikkel Bahr kunne se nogle klare fordele i.

– WeDoWood har den her enormt fede bæredygtighedstankegang i alt, hvad de gør, og det er et aspekt, man bliver man nødt til at være meget bevidst om i dag, forklarer designchefen.

Nye materialer, gammelt DNA

I arbejdet med at opdatere den gamle serie er der således ikke blot lagt vægt på designet men i lige så høj grad på materialevalget, der blandt andet indbefatter genbrugsstål, genbrugskomposit og bøsninger af havplast.

– Det har også givet nogle udfordringer, eksempelvis med sådan noget som lakering af stålelementer, som både skal være ekstremt holdbart men samtidig grønt; i gamle dage ville man jo bare putte krom på, og så holdt det for evigt, men miljømæssigt er det ikke særlig godt, lyder det fra Mikkel Bahr.

Også WeDoWood-direktøren fremhæver det bæredygtige aspekt i samarbejdet.

– Man kan sige, vi står på tre ben i den sammenhæng, nemlig upcycling, bæredygtighed og Made in Denmark, forklarer han og peger på, at stellene i den nye serie består af 92,4 pct. genbrugsstål, mens sæder og stolerygge fremstilles af presset resttræ.

For begge har det dog været afgørende at bevare den originale kollektions genkendelige, robuste udtryk.

– Men hvor det før har været meget tænkt som institutions- og skolemøbler, har vi denne gang prøvet at tænke det mere som et privatmøbel, hvorfor vi blandt andet har kørt rørene ned i nogle lidt mindre dimensioner og dermed skabt et lettere udtryk, fortæller Mikkel Bahr.

Et helt nyt selskab

De to samarbejdspartnere forventer at kunne lancere den nye kollektion til sommer, hvor håbet er, at der atter kan holdes messer på dansk grund. Lanceringen kommer til at ske gennem et nyetableret firma med rødder i WeDoWood og Klaus Jorlet ved roret.

– I første omgang kommer vi til at trække på mange af de kompetencer, vi har hos WeDoWood, og Søren Andersen (salgsdirektør i WeDoWood) går også med som salgsdirektør, men vi er i gang med at skabe en organisation, og regner da med, vi også skal hente nogle folk ind ude fra, fortæller Klaus Jorlet.

Han forestiller sig, at salgs-settuppet bliver en trebenet konstruktion med et klassisk retail-ben, et kontrakt-ben og et online-ben, hvor der særligt på sidstnævnte kan trækkes på WeDoWoods eksisterende kanaler, men den præcise konstruktion er endnu ikke på plads.

– Vi vil gerne gøre det selektivt, og vi er endnu ikke helt sikre på, hvem der skal køre det igennem på det danske marked, men vi har allerede oplevet, at vores agentnetværk er meget positivt stemt, og der står også en række internationale kunder klar og venter, forklarer Klaus Jorlet, der glæder sig til at tage hul på næste del af møbeleventyret.

Det samme gør Friis & Moltkes designansvarlige, der ligeledes ser stort potentiale i den forestående relancering.

– Jeg kan se, at folk for øjeblikket er enormt glade for møbler, der har en historie, og det er jo en strømning, vi lægger os i med det her. Hos Friis & Moltke er den stærke designarv et af de ben, vi står på, og derfor følger der også en vis stolthed med, når man kan lave sådan en serie én gang til – det føles lidt som at have fået overdraget arvesølvet, lyder det fra Mikkel Bahr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078