23948sdkhjf

Møbelbranchen har sat kommunikation på dagsordenen

Under krisen har flere virksomheder skåret ned på annoncebudgettet, og det har været med til at skærpe opmærksomheden om bl.a. blogs, pressearbejde og sociale medier.
Hos TEKO, der er en del af VIA University College, lagde man i januar sidste hånd på TEKO-analysen 2012, der for sjette år i træk stiller skarpt på, hvordan toneangivende virksomheder inden for møbel-, mode- og livsstilsbranchen ser på fremtiden.

Analysen viser, at der i det forgangne år er sket et skift i virksomhedernes syn på kommunikation, som i langt højere grad er kommet i fokus i relationen til leverandører, sælgere, agenter og kunder.

- I flere år er der arbejdet med designernes kommunikation, men nu kryber forventningerne til god kommunikation ind under huden på alle fag. Værdikædens led skal fungere optimalt i organisationer med høje krav til tempo, transparens og kvalitet, og derfor efterspørges stærke kommunikationskompetencer som aldrig før. Både internt i virksomhederne, men i høj grad også eksternt, da bevidstheden om at fortælle gode historier er stor, lyder det blandt andet i TEKO’s analyse.

De digitale medier er kommet for at blive
Et gennemgående træk i interviewene er, at virksomhederne har skærpet bevidstheden om, at iscenesættelse af brand og design er afgørende – man skal både have den rette vare og den rigtige historie.

En del af udviklingen er ganske givet båret af krisen, for i takt med at annoncebudgetterne er blevet beskåret er fokus i stigende grad rettet mod bloggere, pressefolk og sociale medier. Erfaringen er, at en målrettet indsats kan tiltrække en ganske betydelig opmærksomhed.

- De digitale medier er jo kommet for at blive, og vi havde fokus på dem før mange andre. Vi har droslet ned på markedsføringen i magasinerne og bruger i stedet pengene på Google, bannere og sociale medier, siger Viggo Mølholm, koncernchef hos BoConcept, i analysen.

Facebook kan ikke erstatte traditionelle reklamekampagner
Udviklingen kommer ikke bag på Associate Professor Jens Geersbro fra CBS. Han påpeger, at annoncering er et område, som i krisetider er let at skære ned på. Men pas på, for vi kender ikke langtidsvirkningerne af det, advarer han:

- Det er selvfølgelig interessant, hvis man kan få fat i kunderne på mere direkte og relevante måder, fordi annoncering er så meget spredehagl. Storytelling er stærkt, men pas på ikke at lade Facebook blive erstatning for traditionelle reklamekampagner – det tror jeg ikke holder, siger han.

Presseomtale skaber troværdighed
Nogle af dem, som arbejder målrettet med presseomtale, fortæller i analysen, at de forsøger at skabe historier, som er gangbare både nationalt og internationalt. Erfaringen er dog, at storytelling er lettest at igangsætte på ’hjemmebane’.

Det forhindrer dem dog ikke i at lave pressearbejde i udvalgte lande, og den generelle oplevelse er, at presseomtale skaber en værdifuld troværdighed. Derfor bruger man gerne ressourcer på det.

- Vi sender pressemeddelelser ud til 25-30 lande, og det får vi rigtig meget ud af. Vi har gjort det i mange år, og det er noget af den bedste investering, vi har lavet. Men det tager tid at bygge op, for journalisterne skal genkende nyhedsmaterialet på messer, hjemmeside osv., siger direktør Brian Djernes fra Cane-Line i analysen.

Hvad er den gode historie?
Branchen har i mange år været dygtige til at iscenesætte produkter, og ifølge TEKO kan der være et potentiale i at sætte mere fokus på processerne i virksomheden.

Analysen bruger blandt andet musikbranchen som eksempel, hvor fx et fænomen som X-Factor er blevet en succes, fordi vi følger en håbefuld amatørs forvandling til stjerne. En tilsvarende udvikling har gjort sig gældende i fødevarebranchen, hvor tv-seerne inviteres ind i kokkenes univers for at følge dagligdagen på tætteste hold.

- Forbrugerne vil have oplevelser og processer, og måske er det ikke kun det færdige produkt, som skal iscenesættes i magasinerne? I en tid, hvor iscenesættelse fylder mere end nogensinde, bør branchen måske overveje at forfølge dette spor endnu mere, skriver TEKO blandt andet i analysen.

TEKO foreslår, at virksomhederne lader designerne kommunikere udadtil – ikke blot via deres design, men også ved at lukke op for, hvordan de arbejder og synliggøre de mange spændende processer fra idé til færdigt produkt. Lad omverdenen se, hvad det er, I gør, lyder opfordringen.

Om analysen
I TEKO-analysen er 23 virksomheder øverste ledelser blevet spurgt ind til ’aktuel temperatur’, ’fremtidsvisioner’, ’innovationsmetoder’, ’viden- og kompetenceudvikling’ og ’kommunikation/branding og kunder’.

Analysen har identificeret fire gennemgående temaer, som kan få stor betydning for virksomhederne i de kommende år; sociale medier, innovation, den nye generation af medarbejdere samt storytelling.

Her på Wood Supply har vi i den forgangne uge sat fokus på analysen. Læs mere i artiklerne:
Møbelbranchens udfordringer anno 2012
Sociale medier rykker ind i møbelbranchen
Krisen har sat gang i innovationen

Find hele TEKO’s analyse via dette link https://f.nordiskemedier.dk/26mfm0aqe2xtbfva.pdf (åbner som pdf).
Læs mere om: TEKO
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063