Genåbningsplan får kras kritik: Ulogisk og konkurrenceforvridende
Planen om at genåbne udvalgsbutikker under 5000 kvm. og lade de store åbne med tidsbestilling får hård medfart fra flere aktører i møbelbranchen.
Ifølge Mikael Kold, bestyrelsesformand i In2House, der er kædecenter for butikkerne i Møblér, Danbo, og Hjemme Hos, er planen ikke alene konkurrenceforvridende men også dybt ulogisk.
– Først og fremmest synes jeg, vi skal passe på med at lede efter huller i osten, og der er rigtig mange gode ting at sige om, at der bliver åbnet op, men jeg kan ikke undgå at hæfte mig ved kvadratmeterkravet, der for mig at se slet ikke giver mening, lyder skudsmålet.
Mikael Kold understreger, at ingen af butikkerne i de tre In2House-kæder er større end 5000 kvm., og således bliver han altså ikke direkte berørt af reglerne.
– Men jeg synes, det er vigtigt at råbe op, og det er en uheldig konkurrenceforvridning, der ligger sig i forlængelse af diskussionen om, at hypermarkeder som Bilka selvom de er større end 5000 kvm. har haft lov at holde åbent og også sælge en hel masse andet end dagligvarer, vurderer Mikael Kold.
Bitter butiksindehaver
En af dem, der bliver ramt af kvadratmeterkravet, er den viborgensiske møbelbutik Selta, og også her undrer man sig. Indehaver Kåre Christensen udtalte tidligere på ugen, at han var bitter og træt af kravet, og fremhævede, at man netop på grund af Seltas 7.700 kvm. har mulighed for at sikre god plads til kunderne.
En pointe Mikael Kold også fremhæver.
– Hvem er det, der har vurderet, at der er mere smitte i en butik på over 5000 kvm. end i de mindre, spørger In2House-formanden, der vurderer, at kravet om tidsbestilling til de store butikker vil sende flere kunder ind i de mindre forretninger.
– Forbrugernes adfærd harmonerer ikke med tidsbestillinger i denne situation. Hvis man vil ud at kigge på møbler, så kører man til en butik uden tidsbestilling, og alt andet lige, så vil det betyde færre kunder i den enkelte forretning, hvis 100 kunder eksempelvis skal fordele sig over fire frem for tre forretninger, lyder det fra Mikael Kold, der fortsætter.
– Man må vel sætte spørgsmålstegn ved, om det overhovedet kan betale sig for de store at åbne på en måde, hvor de må have meget få kunder i butikken.
Mens der for butikker på mindre end 5000 kvm. stilles krav om 20 kvm. pr. kunde, skal kunder i butikker på mere end 5000 kvm. hver have hele 250 kvm. til rådighed. Det betyder, at der i en butik på 8000 kvm. maksimalt må være 32 kunder, mens der i en butik på 4000 kvm kan være 200 kunder.
Det har ført til hovedbrud for blandt andet Ikea, der er i fuld gang med at vurdere om og i så fald hvordan koncernens fem danske varehuse kan åbne i næste uge.
– Vi har kvadratmeter nok til at kunne tilbyde sikker handel for et begrænset antal kunder. Men det giver naturligvis ikke mening at åbne et varehus på eksempelvis 20.000 kvm. for kun at kunne lukke 75 kunder ind ad gangen, siger Christian Mouroux, kommunikationschef i Ikea Danmark til Finans.
Forventer forståelige krumspring
Ifølge In2House-formanden er muligheden for at åbne med tidsbestilling et politisk forsøg på et ”lillebitte plaster på et stort sår”, og han forventer, at der landet over vil blive gjort nogle praktiske krumspring for at gå fri af kravet.
– Her kan man forestille sig, at butikkerne som eksempelvis Biltema har annonceret kunne skærme nogle afdelinger af for at komme under de 5000 kvm., men det er selvfølgelig ikke det, der er intentionen med reglerne, siger han.
Og netop den idé har man da også haft i Viborg.
– Det har vi faktisk allerede forhørt os om op til jul. Men der fik vi at vide, at det ikke går. Det er butikkens størrelse i BBR-registeret, der tæller, så man kan ikke bare skærme dele af butikken af, udtalte Køre Christensen tidligere på ugen til Viborg Stifts Folkeblad.
Ikke desto mindre glæder indehaveren af møbelhuset, der er Jyllands største, sig til at lukke kunderne ind fra på mandag.
- Det passer os rigtig godt, for vores kunder forventer alligevel, at der er nogle kyndige folk til at hjælpe dem i butikken, uanset om det er til at vælge ny sofa eller seng, og det kan vi jo i hvert fald sikre med den her tidsbestillings-løsning, udtalte Kåre Christensen onsdag til TV Midtvest.