23948sdkhjf

Leveringstider og priser på himmelflugt: Møbelbranchen appellerer til forståelse

– Hidtil har vi kunnet source plademateriale som mdf, spån og krydsfiner på en tre-fire uger, men i øjeblikket oplever vi leveringstider på op mod 12 uger, og det kan være svært overhovedet at få en ordrebekræftelse.

Sådan fortæller Niels Flemming Troelsen, adm. direktør hos Randers-baserede WO Interior, og han sætter dermed ord på en udfordring, der har ramt træ- og møbelindustrien over en bred kam. Den stigende efterspørgsel på råmaterialer og et generelt øget pres på de globale forsyningskæder har gjort det mere end almindeligt svært at source alt fra certificeret råtræ over pladematerialer til skum, og nu sætter knapheden altså markante spor i den danske møbelindustri.

En vidtrækkende udfordring

– Men det er langt fra et problem, der er isoleret til Danmark, fortæller Hanne Sundin, adm. direktør i brancheforeningen Træ- og Møbelindustrien, TMI.

Hun peger på, at den europæiske møbelorganisation EFIC via en rundspørge blandt medlemmerne har søgt at kortlægge omfanget af problematikken.

– Og den viser, at det er i hele Europa, man lige nu oplever den her udfordring, der giver udslag i to ting; forsinkede leverancer og stigende priser, fortæller Hanne Sundin.

I Randers kæmper Niels Flemming Troelsen med begge dele.

– Vi har måttet udsætte flere leverancer til både danske og udenlandske kunder, og situationen bliver selvfølgelig ekstra svær, når vi ikke engang kan få en ordrebekræftelse og derfor ikke ved, hvornår vi kan regne med at disponere materialer igen, forklarer WO-direktøren.

Dialog eneste værktøj

Han peger på, at forsinkelserne særligt risikerer at blive problematiske, når der står en offentlig kunde i den anden ende.

– Så kommer vi jo derud, hvor vi risikerer dagbøder, hvis vi ikke leverer til tiden, lyder det.

For der er ikke meget, WO Interior og branchens andre spillere selv kan stille op over for problemet.

– Vi kan faktisk ikke gøre så meget andet end at gå i dialog med kunderne og prøve at forklare situationen, som branchen står i, og som vi alle sammen er meget påvirkede af, vurderer Niels Flemming Troelsen, der bakkes op af branchedirektøren.

– Det her drejer sig jo om et verdensmarked, der er ramt af den her ubalance, så det er svært for en mindre dansk virksomhed at gøre noget som helst, forklarer hun og peger også på dialog som det bedste bud på et håndtag, der kan trækkes i her og nu.

– Fra TMI’s side håber vi, at vi også kan være med til at skabe en forståelse hos vores medlemmers kunder for, at det her er en udfordring, der har ramt på tværs af branchen både i Danmark og resten af Europa. Derfor vil vi også appellere til forståelse og understrege, at der i øjeblikket er behov for at være lidt mere large, når det kommer til leveringsforsinkelser, udtaler Hanne Sundin.

Prisstigninger ender hos kunden

Og kunderne skal ikke alene indstille sig på, at varerne er i risiko for at bliver forsinket. De bliver med stor sandsynlighed også dyrere, fortæller Niels Flemming Troelsen.

– Generelt er det mit indtryk, at man har ventet lidt i branchen og prøvet at se, om industrien ikke selv kunne indeholde de her prisstigninger, men når vi som nu er oppe på omkring 12 procent, hører vi fra flere og flere steder, at man begynder at sende stigningerne videre til kunderne, forklarer han og peger på, at det kan medvirke til at lægge en dæmper på den usædvanligt høje efterspørgsel.

– Og forhåbentlig kan vi under alle omstændigheder snart forvente en normalisering af markedet, lyder det fra direktøren, der regner med, at ubalancen bliver udjævnet i løbet af årets sidste halvdel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094