23948sdkhjf

Kontorleverandør har sat jagten ind på forhandlere

Et nyt franchisekoncept skal hjælpe med at indfri de markante ambitioner om vækst hos den aarhusianske kontormøbelleverandør JK Office.

– Vi har rigtig godt gang i tingene, og vi kan se, at væksten driver et nyt, anderledes og spændende behov. Vi har brug for et forhandlernet, forklarer adm. direktør Morten Kallmayer om baggrunden for det nye initiativ.

I første omgang lyder målsætningen på fire franchisetagere, der fordelt med to distrikter i Jylland og to på Sjælland skal forhandle JK’s produktportefølje og serviceydelser og håndtere JK-koncepter, og første aftale er netop faldet på plads.

– Vi har entreret med Sverre Tønder, der er en meget erfaren herre i dansk erhvervsliv, blandt andet med en fortid som ejer af Lauritz.com i Aarhus og Hamburg. Han har desuden en række stærke kompetencer, og så har han stor erfaring både som selvstændig og inden for møbler, fortæller JK-direktøren.

Butikker og møbelerfaring ikke afgørende

Det sidste er dog ingenlunde en forudsætning, understreger Morten Kallmayer, der selv har en baggrund fra medieverdenen.

– Det er langt vigtigere for os, at vi finder profiler, der har solid direktørerfaring, hvis der er tale om enkeltmandsforetagender, forklarer han, og peger på, at JK således heller ikke stiller krav om fysiske butikker.

– Der sker rigtig meget på digitaliseringsfronten hos os, så den fysiske del og butikker er egentlig ikke et mål. Det handler mere om, at vi kan lave et markedspres, og selvom vi gerne ser, at de kan have et showroom, så er det ikke et absolut krav, lyder det fra Morten Kallmayer.

Han peger på, at JK med egne kontorer og tilknyttet butik i henholdsvis Glostrup og Aarhus allerede har sikret det fysiske tilstedevær og placeret sig strategisk ud fra logistiske hensyn.

– Og så tænker vi egentlig heller ikke, at Danmark er så stor, så vi har valgt en tilgang, hvor vi løsriver os lidt fra det her med altid at tænke i geografi, forklarer han.

En grundig proces

Det samme gør sig gældende, når det kommer til at fordele de kunder, JK Office i samarbejde med de nye franchisetagere kommer til at gå efter.

– Hvis en forhandler er meget bundet til en geografi, som for eksempel et møbelhus kan være det, så giver det naturligvis mening at der er et geografisk aspekt i, hvilke kunder vedkommende skal tildeles, men ellers er det i højere grad et spørgsmål om, hvilke relationer de hver især har at bygge videre på, forklarer direktøren. 

Sverre Tønder, der er første skud på JK’s franchisestamme, forventer således også, at han i det nye job vil få glæde af sine kontakter i det nordtyske efter at have boet i Hamburg i en årrække, og ifølge Morten Kallmayer er der lagt et stort arbejde i at få inviteret de helt rigtige profiler med på holdet.

– Lige nu er vi i dialog med en håndfuld bestående af både forretninger samt individuelle personer, og det er nogle stærke profiler, men vi har også kørt en ret grundig rekrutteringsproces. Vi har brugt meget energi på at vælge til og fra, selvfølgelig også fordi vi kommer til at bruge en del kræfter på at få dem godt fra start, så vi kan sikre os, det bliver en succes, lyder det.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098